Iron Sky myllää elokuva-alan käytäntöjä uusiksi

Suomessa tehdään elokuva-alan pioneerityötä. Tekeillä oleva tieteiselokuva Iron Sky on onnistunut luomaan uudenlaisen tavan hyödyntää verkkoyhteisöä elokuvantekijöiden apuna. Yhteisö on tullut avuksi niin käytännön töissä kuin rahoituksessakin. Elokuvantekijät aikovat kerätä faniyhteisöltä liki miljoonan euron siivun rahoitukseen.

kulttuuri
Avaruusnatseja varusteissaan elokuvassa Iron Sky.
Avaruusnatseja varusteissaan elokuvassa Iron Sky.Mika Orasmaa

Star Wreck -nettiparodiasta tutun tekijätiimin valmisteilla oleva elokuva Iron Sky on pikimusta tieteiskomedia. Tarina kuuluu seuraavasti: Vuonna 1945 natsit pakenivat Kuuhun. Vuonna 2018 he tulevat takaisin.

Iron Sky on suomalais-saksalais-australialainen yhteistuotanto. Suomen mittakaavassa tekeillä on suurelokuva, sillä budjetti 7,5 miljoonaa euroa. Poikkeukselliseksi elokuvan tekee kuitenkin tapa, jolla se on hyödyntänyt verkkoyhteisön voimaa. Osa elokuvan rahoituksesta kerätään faniyhteisöltä, kertoo tuottaja Tero Kaukomaa.

- Julkaisimme viime toukokuussa crowdinvesting- eli yhteisöinvestointimallin, jonka avulla meidän yhteisömme pystyy tekemään pääomasijoituksen elokuvaan. Se tarkoittaa sitä, että jos me teemme elokuvalla rahaa, myös sijoittajamme tekevät rahaa.

Tähän mennessä elokuva on kerännyt yhteisöltään 400 000 euroa. Tavoitteena on yltää 900 000 euroon. Valtaosa elokuvan budjetista koostuu kuitenkin perinteisemmistä lähteistä kerätystä rahasta, kuten Elokuvasäätiön tuesta.

Faniyhteisö paitsi rahoittaa, myös tekee elokuvaa

Sosiaalisen median muuntaminen kultakaivokseksi on monen haave. Iron Sky on onnistunut siinä, sillä elokuvan ympärille on syntynyt ainutlaatuisen tiivis ja vuorovaikutteinen kansainvälinen yhteisö. Pohjalla on ollut Star Wreck -elokuvan saama nettimaine ja sitä kautta syntynyt yleisö.

Yhteisö on antanut paitsi rahallista tukea, myös osallistunut aktiivisesti elokuvan toteuttamiseen.

- Elokuva on ollut tekeillä monta vuotta, ja yhteisö on ollut siinä koko ajan mukana. Yhteisö on auttanut meitä, tehnyt palasia elokuvaan, antanut ideoita ja kommentoinut, Kaukomaa kertoo.

Tuotantoon liittyviä tehtäviä on pilkottu pieniksi paloiksi ja jaettu netin kautta halukkaille. Talkoolaiset riensivät apuun muun muassa kohtauksessa, joka kuvattiin elokuvateatterin edessä Australiassa.

- Tarvitsimme kohtaukseen fiktiivisiä elokuvajulisteita ja pyysimme yhteisöämme suunnittelemaan sellaisia. Sen jälkeen yhteisö vielä valitsi sieltä parhaat ja niistä tehtiin sitten julisteet, jotka näkyvät lopullisessa elokuvassa, Kaukomaa kertoo.

Yhteisörahoitus on tulevaisuuden malli, mutta vain tietynlaisille elokuville

Suomalaiset tekevät pioneerityötä, sillä Iron Sky on ensimmäinen tämän mittaluokan elokuva, joka on onnistuneesti hyödyntänyt yhteisörahoitusta. Toinen konseptia menestyksekkäästi hyödyntänyt elokuva on brittidokumentti The Age of Stupid, joka keräsi koko miljoonan punnan budjettinsa yleisöltä.

Yhteisörahoitus vaatii elokuvantekijöiltä aivan uudenlaista valmiutta kommunikoida yhteisönsä kanssa, Kaukomaa sanoo. Jotta yleisö haluaa sitoutua elokuvaprojektiin, täytyy sen olla avoin ja kaksisuuntainen.

Erityisen hyvin yhteisörahoitus sopii genre-elokuville, joilla tarkka ja helposti rajautuva kohdeyleisö.

- Iron Sky on scifikomedia. Jos ajatellaan globaalisti, niin on huomattavan paljon helpompaa löytää ihmiset, joita kiinnosta scifikomedia, kuin ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita suomenkielisestä draamasta.

Kaukomaa arvelee, että yhteisörahoitus tulee jatkossa yleistymään.

- Yhteisörahoitettuja elokuvia ei toistaiseksi ole vielä kovin monta, mutta selkeästi niitä on tulossa enemmän ja enemmän. Uskon itse vahvasti, että tässä on tulevaisuuden malli, Kaukomaa sanoo.

Iron Sky saa ensi-iltansa vuoden 2012 aikana.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset / Sarianna Kankkunen