Kaksi miljoonaa suomalaista juopottelee juhannuksena

Torstai on yksi vuoden vilkkaimmista kauppapäivistä Alkossa. Juhannukseksi ostetaan kolme ja puoli miljoonaa litraa alkoholijuomia. Tämän lisäksi ruokakauposta haetaan saman verran mietoja.

Kotimaa
Nainen ottaa punaviinipulloa Alkon hyllystä.
Tutkimuksen mukaan viikoittain alkoholia kuluttavien naisten määrä on lisääntynyt.Yle

Oli tulossa poutaa tai sadetta, suomalainen varustautuu juhannuksen juhlintaan viinakaupan kautta. Alkon juomia ostetaan lähes 3,5 miljoonaa litraa miedoista väkeviin. Tämä tekee jokaista täysi-ikäistä kohden lasillista vaille litran. Lisäksi ruokakaupasta haetaan saunakaljoja ja siideriä saman verran.

- Tonkkaviinejä menee tosi paljon, kun ihmiset lähtevät mökille, Hakaniemen Alkon myyjä Henna Helminen sanoo.

Juomat eivät jää väljähtymään komeroihin

Kun tavallisena lauantai-iltana 900 000 suomalaista tissuttelee alkoholilasin ääressä, juhannuksena moni kohtuuden ystäväkin korkkaa.

- Vähintään kaksi miljoonaa suomalaista on alkoholin parissa juhannuksena ja kolmannes heistä on yli promillen humalassa. Kun laskee kuinka monen olisi syytä pysyä poissa auton ratista, heitä on varmaan yli miljoona, erikoistutkija Esa Österberg THL:sta arvioi.

Juhannuskännäily oudoksuttaa maailmalla

Kosteat tapamme viettää juhannusta saivat alkuviikosta huomiota myös BBC:n matkailusivuilla (siirryt toiseen palveluun).

Valistusta tarvitaankin, sillä ulkomailla ei ymmärretä, miksi kännissä toilailu on suomalaisista hyvä vitsi eikä nolo juttu.

- Meillä on viinanjuonnissa aina ollut valtiollinen kontrolli, ja toisten ihmisten sosiaalinen kontrolli on jäänyt vähemmälle, erikoistutkija Esa Österberg selittää asiaa.

Kun asenteet eivät muutu, tuotteistetaan örvellys

Helsinkiläinen pelifirma Secret Exit on jo vuosia myynyt puhelimiin ja tietokoneisiin peliä, jossa nukke pannaan telomaan itseään portaissa tai vastaavissa paikoissa. Mitä enemmän kuhmuja, sitä enemmän pisteitä pelaaja saa.

Muutama viikko sitten firmalta tuli markkinoille uutuus, jossa koheltaja on lentokoneen rappuja alas poukkoileva hahmo. Innoitus peliin tuli äskettäisistä jääkiekon MM-kultapelaajien kotiinpaluuseremonioista Helsinki-Vantaan kentällä.

Pikavauhtia kehiteltyä känniläispeliä on ladattu jo neljä miljoonaa kertaa. Firman markkinat ovat lähinnä Yhdysvalloissa, Britanniassa ja Saksassa.

- Ei tämä mene välttämättä perille ulkomailla kuin valveutuneimmille jääkiekkofaneille, mutta hauska se silti on, sanoo Secret Exitin perustaja Jetro Laine.

Lähteet: YLE Uutiset / Hilkka Säävälä