1. yle.fi
  2. Uutiset

Turismista kriittisesti

Matkailu ja turismi ovat maailman kannattavinta liiketoimintaa, tietävät Tuokiokuvia turismista -näyttelyn taiteilijat. He pohtivat, mistä tässä järjettömän mittavassa turismi-ilmiössä on kysymys. Näyttely oli esillä ensi kertaa Helsingin Suomenlinnassa viime kesänä. Nyt näyttely matkaa Tromssaan, Norjaan.

kulttuuri
Marianne Heierin teos Landscape. Kuvassa seinällä kolme valotaulua joissa tyyliteltyjä graafeja.
Marianne Heierin teos Landscape.Sakari Viika

Turistikohteita ja arjesta irtautumista markkinoidaan muodikkaina harhakuvina, ja ihmiset ostavat mielikuvia toiveistaan. Voiko turismi olla todellinen kokemus, jossa kaikki aistit olisivat aidosti mukana? Voiko se muuttaa tapojamme nähdä, haistaa, kuulla, maistaa, ymmärtää, toimia, toivoa ja rakastaa? Muun muassa näitä kysymyksiä Tuokiokuvia turismista -näyttelyn kymmenen taiteilijaa pohtivat - melko kriittisestikin.

Mieletön massaturismi

Massaturismilla on pitkä historia kaikkine ennustamattomine seurauksineen. Ihmiset ovat matkanneet maailmalla ihmismuistin alusta. Niin antiikin aikoina kuin keskiajallakin ihmiset hakeutuivat pyhiin paikkoihin ja temppeleihin. Tämä raivasi tietä massaturismille, joka kasvoi 1800-luvun modernissa maailmassa.

Meidän ajassamme on merkittävää, että matkailu ja turismi päihittävät kaikki muut liiketoiminnan alat kannattavuudellaan. Samalla matkailu kuitenkin saastuttaa luontoa, pilaa alkuperäistä paikallista kulttuuria, yhtenäistää maailmaa.

Köyhä ei matkusta

Esimerkiksi Hüseyin Alptekinin (1954–2007) teos Hotel Signs (2004) tuo esille taloudellisen globalisaation köyhän varjopuolen. Kosmopoliittinen henki loistaa himmeästi hotellikylteissä – Hotel Bagdad, Hotel Gibraltar, Hotel Reykjavik – kertoen toteutumattomista haaveista. Turismi ole mahdollista kaikille. Sitä rajoittavat niin raha, kuin viisumisäännöksetkin.

Jälkiturismi

On myös niitä, jotka eivät vapaaehtoisesti matkusta mihinkään. Jälkiturismi on tila, joka ei vaadi fyysistä liikkumista paikasta toiseen. Tiedonkulku jatkuu kirjojen, TV:n, internetin, liikkuvien kuvien tai pelien kautta. Esimerkiksi Marianne Heierin (s. 1969) Landscape (2007) teoksessa öljy-yhtiöiden osakekurssien käyrät nousevat ja laskevat kuin Norjan kansallismaiseman vuoret muistuttaen uusliberalistisen finanssipelin arvaamattomuudesta.

Galleria Augustan näyttelytoiminnan HIAP Suomenlinnassa kesällä 2010 käynnistänyt Tuokiokuvia turismista -näyttely avautuu Tromsø Kunstforeningissä Norjan Tromssassa perjantaina 24. kesäkuuta 2011. Näyttelyn ovat kuratoineet Maaretta Jaukkuri ja Marita Muukkonen.

Lähteet: YLE Uutiset/Satu-Lotta Peltola

Lue seuraavaksi