Alennusmyynneissä myydään vanhojakin vaatteita

Yleensä vaatteelle löytyy hinta, jolla asiakas sen myymälästä itselleen hankkii. Jotkut valmistajat muuttavat tuotteitaan niin vähän, että alennuksessa voi olla kahden vuoden takaisiakin vaatteita.

alennusmyynti
Kesän alennusmyynnit alkavat perinteisesti juhannukselta.
Karoliina Haapakoski / YLE

Paljon alennusmyynneissä kiertävät ihmiset voivat joskus tuntea katselevansa samoja vaatteita, kuin edellisessä alekampanjassa. Joissakin tapauksissa ihmisten tuntemukset pitävät paikkaansa. Lappeenrannan Aleksi 13:n myymälävastaava Sari Koskenvirran mukaan vaatteet voivat olla ale-myynnissä muutaman vuoden.

- Meillä pari vuotta on maksimiaika. Sen jälkeen myymättömät tuotteet siirretään outlet-myymälöihimme. Mutta yleensä tuotteet saadaan myytyä itse.

Jotkut mallistot eivät vanhene nopeasti. Toiset valmistajat tekevät hyvin vähän muutoksia malleihinsa, joten vaatteet voivat olla myynnissä vuosia. Aleksi 13:n aluevastaava Marko Vuorinen sanoo olevan muutamia keinoja saada tuote pois käsistä.

- Hinta on yksi asia, joka menekkiin voi vaikuttaa. Mutta nykyään puhutaan paljon exit-toiminnasta. Toisilla on outlet- ja toisilla exit-toimintaa. Sen tarkoittaa sitä, että pieniä määriä jotain erää myydään normaalituotteiden rinnalla ulos.

Hinta saadaan tarvittaessa kohdalleen

H&M -vaateketjun markkinointipäällikkö Maisa Korhonen sanoo jokaiselle tuotteelle löytyvän sellaisen hinnan, että asiakas hankkii sen itselleen.

- Meillä aika harvoin vaatteet ovat esimerkiksi vuoden myynnissä. Kyllä siihen pyritään, että kesäalessa myydään kesävaatteet ja talvella talvivaatteita. Sen tuotteen hintaan pyritään laskemaan niin paljon, että asiakas tekee ostopäätöksen.

Lähteet: YLE Etelä-Karjala