Polttoaineiden vihertyminen näkyy ruokaöljyn hinnassa

Kallistuneet raaka-aine- ja pakkauskustannukset rokottavat Suomen elintarviketeollisuutta. Esimerkiksi pyhäntäläisen Maustajan toiminnassa näkyy myös ruokaöljyn kallistuminen. Sen hintaa nostaa kasviöljyjen lisääntyvä käyttö biopolttoaineiden osana.

Pakkaaja Katri Kamulan työuran aikana pakkaustyö on muuttunut. Työt aloittaessaan hän väänsi pakkauspullojen korkit käsin, mutta nyt koko pakkaus tapahtuu koneellisesti. Kuva: YLE

Yhtenä keinona toimintojen tehostamiseen elintarviketeollisuus on turvautunut nykyisin aiempaa enemmän myös omien tuotemerkkien teettämiseen alihankintana.

Pelkästään sopimusvalmistukseen keskittyneelle Maustajalle tämä on tarjonnut myös uusia markkinoita elintarviketeollisuuden alihankinnassa, kertoo toimitusjohtaja Arto Tölli.

Maustaja on perinteisesti valmistanut tuotteitaan keskusliikkeille ja markkinointiyhtiöille. Jonkin verran tuotteita tehdään myös ulkomaille, Baltiaan, Pohjoismaihin ja Keski-Eurooppaan.

Suomalaisten ketsupin tekijä

Viime vuoden ja kevään aikana Maustaja on onnistunutkin kasvattamaan markkinaosuuttaan. Suomessa myytävistä ketsupeista ja sinapeista suurin osa valmistuu Pyhännällä.

Ketsuppien ja sinappien ohessa tuotantolinjoilta valmistuu erilaisia ateria- ja salaattikastikkeita sekä hilloja, majoneeseja ja urheilujuomia. Maustajan ainoa omalla nimellä tehtävä tuote on joulusesonkiin valmistettava luumumarmeladi.

- Meillä on tällä hetkellä aktiivisia tuotenimikkeitä 350, kertoo maustajan tuotantopäällikkö Jari Partanen.

Pyhännällä valmistettavia tuotteita pakataan hyvin monenlaisiin pakkauksiin.

- Pulloihin, purkkeihin, tuubeihin, annospakkauksiin, kanistereihin, sankoihin jopa teräskontteihin, luettelee Jari Partanen. Pakkauskoko riippuu siitä meneekö tuote teollisuudelle vai kuluttajille.

Oma tuotekehitys tukena kilpailussa

Vaikka Maustaja tekeekin tuotteet toisten nimissä, sillä on myös oma tuotekehityslaboratorio. Siellä kehitellään uusia tuotteita ja uusia makuja yhteistyössä tilaajien kanssa.

- Parhaimmillaan tilaajan kaipaama uusi maku saattaa löytyä jo ensimmäisessä koe-erässä. Joskus uuden reseptin kehittäminen vie muutaman kuukauden, kertoo tuotekehittäjä Hilkka Leinonen, jonka uralla vastaan on tullut vain yksi erityisen vaikea tehtävä.

- Kyseessä oli ruotsalaisen maun mukainen kevyt rasvaton salaattikastike. Se ei vain onnistunut ikinä, vaikka parhaani kyllä yritin, naurahtaa Leinonen, jonka plakkariiin erilaisia tuotereseptejä on vuosien varrella kertynyt sadoittain.

Kunnan perustama yhtiö

Maustajan perusti aikanaan Pyhännän kunta, joka halusi turvata myös paikallisessa puuteollisuudessa työskentelevien työmiesten vaimoille työtä omalta paikkakunnalta.

Nykyisin yritys työllistää puolisen sataa työntekijää.