Google yrittää taas haastaa Facebookin sosiaalisessa mediassa

Internetin johtava hakukone Google yrittää jälleen valloittaa sosiaalisen median markkinoita. Google avaa uuden sosiaalisen median palvelun, jonka avulla se yrittää haastaa yhteisöpalvelu Facebookin.

talous

Googlen mukaan heidän yhteisöpalvelunsa etuna verrattuna Facebookiin on se, että käyttäjä pystyy helposti jaottelemaan ystävänsä, sukulaisensa ja muut ihmiset erilaisiin ryhmiin ja voi siten valita, kenen kanssa jakaa tietoja itsestään.

Myös Facebookissa on mahdollista valita, kenen kanssa tietojaan ja kuulumisiaan jakaa, mutta sitä varten on luotava melko mutkikkaalla tavalla erilaisia ryhmiä.

- Ongelma on se, että nykyään online-yhteisöt tekevät ystävyydestä pikaruokaa. Kaikki ovat ystäviä ja kuulumisten jakaminen kärsii. Eihän oikeassa elämässäkään kaikki ihmissuhteet ole samanarvoisia, Googlen kehitysjohtaja Vic Gundotra kirjoittaa blogissaan.

Tällä hetkellä Googlen yhteisöpalvelua käyttää pieni testiryhmä. Googlen mukaan palvelu avautuu kaikille kiinnostuneille pian.

Sosiaaliseen mediaan astuminen on Googlelle kova haaste - Facebookilla kun on noin 700 miljoonaa käyttäjää ja mikroblogipalvelu Twitterillä 200 miljoonaa.

Google on yrittänyt jo kahdesti luoda sosiaalisen median verkoston. Google Wave ja Google Buzz eivät kuitenkaan saavuttaneet suosiota.

Lähteet: AFP