Helle voi olla riskiryhmille hengenvaarallinen

Helle voi olla vaarallinen riskiryhmille, joita ovat mm. vanhukset, lapset ja jotkut pitkäaikaissairaat. Helteen haittavaikukset voidaan kuitenkin ehkäistä lähes kokonaan mm. juomalla riittävästi ja pysymällä varjossa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kehottaa huolehtimaan erityisesti yksin asuvista vanhuksista.

Kotimaa
Aurinko

Lapset ja ikääntyneet kuuluvat helteen riskiryhmiin, koska heidän elimistönsä ei sopeudu helteeseen yhtä tehokkaasti kuin terveellä työikäisellä väestöllä. Ulkolämpötilan noustessa yli 25 asteen lämmön aiheuttamat terveyshaitat ja kuolleisuus nousevat riskiryhmissä nopeasti.

Riskiryhmään kuuluvat myös ne pitkäaikaissairaat, joiden sairauksien oireet voivat pahentua helteen vuoksi. Näitä sairauksia ovat mm. sydän- ja verisuonisairaudet, hengityselinsairaudet, kuten keuhkoahtaumatauti, sekä munuaissairaudet ja diabetes. Myös osa lääkkeistä, kuten nesteenpoistolääkkeet sekä masennus- ja unilääkkeet voivat haitata kehon lämmönsäätelykykyä, jolloin helteen aiheuttama riski kasvaa.

Vaarana lämpöuupumus ja lämpöhalvaus

Ihmisen elimistö sopeutuu korkeisiin lämpötiloihin laajentamalla vesisuonia ja lisäämällä hikoilua. Tämä puolestaan johtaa nestehukkaan, jos riittävästä juomisesta ei huolehdita.

Kun elimistö ei enää pysty sopeutumaan helteeseen, alkaa lämpöuupumus. Lämpöuupumuksen oireet ovat kuiva suu ja heikko olo, pahoinvointi ja päänsärky, kova hikoilu sekä lihaskivut ja kouristukset.

Lämpöuupumiseen auttaa yleensä juominen, lepo ja kehon viilentäminen.

Hoitamattomana lämpöuupumus johtaa lämpöhalvaukseen. Tällöin hikoilu loppuu, iho muuttuu kuivaksi ja punoittavaksi, hengitys voi vaikeutua ja ihminen saattaa muuttua sekavaksi ja agressiiviseksi. Lämpöhalvaus on aina hengenvaarallinen ja vaatii sairaalahoitoa.

Hellehaittojen torjunta yksinkertaista

Helteen haittaavaikutuksia voi torjua yksinkertaisille keinoilla. Avainasemassa on juominen. Nesteitä pitää juoda tasaisesti pitkin päivää ja jo ennen janontunnetta. Alkoholia, kahvia ja runsaasti sokeroituja juomia tulisi välttää. Jos juo pelkkää vettä, täytyy suolan saannista huolehtia syömällä.

Helteellä kannattaa välttää ruumiillista ponnistelua, pukeutua kevyesti ja suojata pää, sekä pysytellä varjossa tai sisätiloissa.

Sisätilat on hyvä viilentää yön aikana huolehtimalla asunnon tuuletuksesta. Päivällä asunnon ikkunat ja verhot kannattaa pitää kiinni. Kylmä suihku auttaa viilentämään kehoa. Myös tuulettimesta tai jäähdyttävästä ilmalämpöpumpusta on apua. Helteellä voi hakeutua myös ilmastoituun julkiseen tilaan, kuten kirjastoon.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos muistuttaa, että kaikkien suomalaisten tulisi huolehtia yksin asuvista ikääntyvistä läheisistään helteiden aikana ja olla heihin yhteydessä päivittäin. Myös lämpöuupumisen ja lämpöhalvauksen oireet on hyvä opetella tuntemaan.

Lähteet: YLE Uutiset