News Corporation myi Myspacen alehintaan

Mediajätti News Corporation on myynyt harhaostokseksi osoittautuneen yhteisösivusto Myspacen. Verkkomainosyhtiö Specific Media ostaa Myspacen 24 miljoonalla eurolla, eli murto-osalla hinnasta, jolla News Corporation sen vuonna 2005 osti.

talous
Kuva Myspace nettisivustosta.
YLE Uutisgrafiikka

Rupert Murdochin yhtiö maksoi Myspacesta 402 miljoonaa euroa Viacomin kanssa käymänsä tarjouskilpailun jälkeen.

Vuonna 2003 perustettu Myspace oli suosionsa huipulla vuonna 2008, jolloin sillä oli pelkästään Yhdysvalloissa lähes 80 miljoonaa käyttäjää. Käyttäjämäärä on kuitenkin romahtanut muun muassa Facebookin vuoksi, ja on nyt Yhdysvalloissa alle 40 miljoonaa. Alle puolet Myspacen käyttäjistä on yhdysvaltalaisia.

Specific Media maksaa osan kauppahinnasta rahana, osan osakkeina. Uutistoimistojen haastatteleman nimettömän lähteen mukaan News Corporationille jää Myspacesta viiden prosentin vähemmistöosuus.

Kaupan myötä noin puolet Myspacen 500 työntekijästä saanee potkut.

Specific Median mukaan osa Myspacesta siirtyisi laulaja Justin Timberlaken omistukseen, ja tällä olisi jatkossa merkittävä rooli sivuston kehittämisessä. Uuden omistajan tiedotteen mukaan sivustolla nähdään jatkossa muun muassa konsertteja.

Lähteet: Reuters, AP, AFP