Älykäs auto tyhmille kuskeille

Automaattinen kulunvalvonta tekee tuloaan myös autoihin. VTT:n Tampereen yksikkö testaa eurooppalaisten autotehtaiden kanssa laitteistoa, joka esimerkiksi risteyksessä törmäyksen uhatessa pysäyttää ajoneuvon. Junaliikenteessä kulunvalvontalaitteet ovat jo arkipäivää, mutta 10-20 kuluttua ehkä autoissakin.

Kulunvalvonta (Rautatietekniikka)
Kuljettaja esittelee VTT:n koejärjestelmän näyttöruutua auton kojelaudassa.
YLE / Ville Hakonen
Näyttöruutu auton sisällä.
Kuvaus: Ville Hakonen ja Antti Eintola. Leikkaus: Petri Aaltonen.

Niin autoilija kuin pyöräilijäkin tietää, miten vaikea vilkkaassa risteyksessä on huomata joka suunnasta tulijat. Vasemmalle kääntymistä moni pelkää, mutta myös oikealle kieppaaminen etenkin kuorma-autolla tuo äkkiä vaaratilanteen - hytistä ei aina näe.

Tulevaisuudessa voi tekniikasta olla apua: VTT kehittelee yhdessä suurten autonvalmistajien kanssa laitteistoa, joka varoittaa törmäysvaarasta, tarvittaessa pysäyttääkin auton. Väljä aikataulu on olemassa, kertoo erikoistutkija Matti Kutila VTT:stä:

- Euroopan unioni ja Euroopan komissio ovat määritelleet standardiluonnoksen, joka määrittelee millä tavalla autot keskenään vaihtavat informaatiota tulevaisuudessa. Sillä on laaja hyväksyntä autonvalmistajien keskuudessa, eli tällainen tulee 2015-2030 välillä.

Tekniikan yleistymisen tahti vielä arvoitus

Laajaan käyttöön on vielä matkaa. Laitteet tarvitaan katuristeyksiin ja autoihin, eikä niitä varmasti asenneta vanhaan kalustoon. Autolaitteiden hinta tosin saattaa sarjojen pidetessä laskea, Matti Kutila ennustaa.

- Kyllä näyttää siltä, että jo 2015 mennessä täytyy pystyä hinta painamaan selvästi alle tuhannen euron. Ehkä 300-500 euroa olisi järkevä yhteistoiminnallisen järjestelmän hinta.

Autojen kulunvalvontaan liittyy samoja ongelmia kuin muihinkin laiteparannuksiin. Aina on kuskeja, jotka lisäävät saman tien vauhtia.

Automaattijärjestelmät on kuitenkin tarkoitus saada itse jarruttamaan vaaratilanteessa. Ehkä riskikuljettajakin olisi niiden toiminta-alueella pienempi riski kuin muutoin.

Lähteet: YLE Tampere / Jouni Tanninen