Facebook pelkää käyttäjäkatoa

Yhteisöpalvelu Facebook on närkästynyt käyttäjien siirtymisestä uuteen Google + -palveluun. Facebook on estänyt Google Chrome -nettiselaimeen luodun ohjelman käytön, sillä ohjelman avulla saattoi siirtää käyttäjien tietoja automaattisesti Facebookista kilpailevan yrityksen palveluihin.

talous
Kannettava tietokone ja Facebookin ja Googlen logot.
YLE

Perusteet Google Chrome -laajennuksen kieltämiselle löytyivät Facebookin käyttäjäehdoista, teknologiasivusto ZDNet kertoo. Käyttäjäehdot kieltävät tietojen automaattisen keruun palvelusta.

Kohtaan vedottiin tosin vasta sen jälkeen, kun Google oli lanseerannut Facebookin kanssa kilpailevan yhteisöpalvelunsa, ja tietojen imurointiohjelmalla oli yllättäen hyvin paljon kysyntää.

- Se, että Facebook on [Googlen ohjelmasta] pillastunut, kertoo siitä, että tilanne on aika herkkä. Vaikka Facebook on ylivoimainen markkinajohtaja, Google koetaan pahana kilpailijana, tietokirjailija Petteri Järvinen sanoo.

Kilpailu sieluista kiristyy

Järvisen sanoin yritykset eivät kilpaile ainoastaan sosiaalisen median käyttäjistä, vaan "käyttäjien sieluista". Henkilötiedot, kuvat ja kontaktit ovat kauppatavaraa, jota yritykset myyvät mainostajille. Vaikka palvelu on asiakkaalle ilmainen, taustalla liikkuvat suuret rahat.

- Ilmaispalveluissa voidaan oikeastaan kilpailla vain kahdella tapaa. Yksi on se, että tehdään omasta palvelusta entistä houkuttelevampi. Toinen on se, että pyritään sitomaan käyttäjät puoliväkisin tai ihan pakottamalla, niin että he eivät pysty vaihtamaan kilpailijalle. Tästä jälkimmäisestä vaihtoehdosta näyttää olevan tässä tapauksessa kyse, Järvinen kommentoi Facebookin toimintaa.

Facebookin käyttäjäkatoa on ennustettu jo pitkään. Käyttäjämääriä seuraavan Inside Facebook -sivuston mukaan toukokuussa kuusi miljoonaa amerikkalaista jättäytyi pois Facebookista.

It-asiantuntija Järvinen ei usko lukujen kertovan vielä ison trendin kääntymisestä. Pikemminkin Googlen mukaantulo kertoo sosiaalisen median elinvoimasta ja yhä suuremmista kaupallisista odotuksista, joita alaan liitetään.

Voitot jaettaneen kahden yrityksen kesken, sillä varteenotettavia kilpailijoita Googlelle ja Facebookille ei ole toistaiseksi ilmaantunut.

Lähteet: YLE Uutiset