Lättähattu liikenteessä

Vaikka säännölliset ajot lättähatuilla ovat loppuneet jo vuonna 1988, niitä voi silti bongata raiteilta aina silloin tällöin. Pohjois- Suomen rautatieharrastajien omistamat lättähatut liikennöivät tänä kesänä ainakin Oulu- Muhos ja Oulu- Joensuu -välejä.

kiskobussi
Lättähatut tallissa
Lättähatut odottavat liikkeellepääsyä ratapihan tallissaYLE

- Ajelemme tilausajoja ja myöskin yleisöajoja, joihin kenellä tahansa on mahdollisuus osallistua, kertoo Pohjois- Suomen rautatieharrastajat ry:n puheenjohtaja Matti Mäntyvaara.

Myös rautatieviranomaiset vuokraavat lättähattuja radantarkastustehtäviin, sillä ne pysähtyvät ja lähtevät liikkeelle isoja veturijunia nopeammin.

Sinikosta tulikin lättähattu

Suomen lättähattuliikenne on alkanut Oulusta kesällä 1954. Liikenne päättyi vuonna 1988, jonka jälkeen lättähatut ovat olleet ainoastaan museoliikenteen käytössä. Oulu- Muhos välin liikenteessä lättähattu on aikoinaan pysähtynyt lukuisia kertoja.

- Muistaakseni 18. pysäkki oli Muhos, ja tarvittaessahan lättähattu otti kyytiin kenet tahansa mistä tahansa, Mäntyvaara muistelee.

Lättähattujen nimi juontaa juurensa 1950-luvun nuorisomuodista, jonka oleellinen elementti lättähattu oli. Kiskobussien nimikilpailun voitti Sinikko, mutta nimitys ei koskaan jäänyt yleiseen käyttöön.

Raiteilta laineille

-Lättähattu on niin sanottu moottorivaunu eli erillistä veturia ei ole, vaan vaunut joissa on moottori huolehtivat junan liikkumisesta. Kuljettaja on siis samassa vaunussa kuin matkustajat, Mäntyvaara selventää kiskobussien ja tavallisten junien eroja.

Mäntyvaaran mukaan käytöstä poistetuilla lättähatuilla on nykyisin mitä erikoisimpia käyttötarkoituksia.

- On työmaakoppeina, loma-asuntoina, onpa jopa lautallekin nostettuna vesikulkuneuvona.

Nostalgista kyytiä

Seuraavaksi Pohjois-Suomen rautatieharrastajien lättähattu liikennöi viikonloppuna.

- Ohjelmassa on Herättäjäjuhlat, joihin Muhokselta kuljetetaan ihmisiä Ouluun ja takaisin. Vaikkei Herättäjäjuhlille olisi tulossakaan, niin lättähatun kyytiin voi kyllä hypätä kuka tahansa. Tänä kesänä ajamme myös neljä kertaa yleisöajon Joensuuhun, Mäntyvaara kertoo.

Mäntysaaren mukaan uudemmissa lättähattumalleissa huippunopeus 115 kilometriä tunnissa, vanhemmissa malleissa vauhti kiihtyy noin 90 kilometriin tunnissa.

Oulusta Joensuuhun matkustavalle ei lättähattu varmastikaan siis ole se nopein vaihtoehto, mutta nostalgiaa ja menneiden aikojen tunnelmaa matkan varrella varmasti riittää.

Lähteet: YLE Oulu