Katamaraani saattaa startata Haminasta Venäjälle juhannuksena

Matkustajaliikenne Haminan Tervasaaresta Suomenlahdelle käynnistyy noin kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen. Mikäli kaikki menee suunnitellusti, ensimmäiset matkustajat saadaan matkaan juhannuksen tienoilla.

Kotimaa
YLE / Antti Kolppo

Katamaraani-idean isä JaPi-matkojen Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Ahonen on luottavainen suunnitelmien suhteen.

- Katamaraanialus tulee lähtemään Haminasta ja Venäjän puolen satamat ovat Viipuri, Kronstadt ja Pietari. Ne ovat lähimmät kaupungit. Kun viisumikäytäntö muuttuu ensi kuun aikana, Viipuri tulee ensimmäisenä luonnollisena paikkana mihin meriteitse kätevästi päästään kulkemaan, Ahonen sanoo.

Katamaraaniliikenteen ensimmäiset suunnitelmat laadittiin viime syksynä. Ahonen sanoo, että Kymenlaaksossa on kaivattu tämäntyyppistä matkustajaliikennettä.

- Moni muistelee kaiholla sitä aikaa, kun tästä lähti laivaliikennettä idän suuntaan. Nyt lähdetään vähän eri konseptilla ja nopeammilla aluksilla.

Haminaan jopa noin 600 turistia päivässä

Hankkeen rahoituksen tiimoilta on pidetty talven aikana monia palavereja. Aluskin on jo hankittu.

- Laiva on katamaraanityyppinen. Se on 45 metriä pitkä, 45 metriä leveä ja siinä on 350 matkustajapaikkaa. Syväys on niin matala, että Haminan vanhan sataman väylä riittää hyvin, Jarmo Ahonen kertoo.

Laiva on niin nopea, että Viipuri-Hamina väliä ehditään ajaa päivän aikana useammankin kerran.

- Uskon että matkustajia riittää. Jos ei suomalaisia Venäjälle, niin ainakin venäläisiä Suomeen, Ahonen arvelee.

Parhaimmillaan alus voisi tuoda Haminaan venäläisiä turisteja jopa noin 600 päivässä.

- Tällä on merkittävät vaikutukset koko maakunnalle. Ei pelkästään Haminalle ja Kotkalle, Ahonen sanoo.

Tervasaaren satamaympäristöä muokattava

Myös Haminan kaupungin elinkeinotoimi seisoo hankkeen takana. Haminan kaupungin elinkeinojohtaja Jukka Bergman sanoo, että Tervasaaren satamaympäristöä on kehitettävä liikennöintiä varten.

- Ensimmäinen tehtävä on järjestää rajaviranomaisille tilat tänne. Niitä ollaan suunnittelemassa kovaa vauhtia. Ympäristöä täytyy lisäksi nykyaikaistaa ja viihtyvyyttä lisätä, Bergman luettelee.

Haminan vanha satama on parisataa vuotta vanha. Sieltä puuttuu esimerkiksi katamaraaniliikenteeseen tarvittava terminaali.

- Tarkoitus on tehdä tilapäisrakennuksia, jotka maisemoidaan ympäristöön. Sitten aikanaan laaditaan pysyvämpiä rakennelmia, Bergman kertoo.

Kymenlaakson liitolta on haettu rahoitusta hanketta varten noin miljoona euroa. Päätös rahoituksen myöntämisestä tehdään toukokuun puolivälissä.

Lähteet: YLE Kymenlaakso / Pyry Ojala