1. yle.fi
  2. Uutiset

Kilpailun puute pitää uusien autojen huoltohinnat korkealla

Suurin osa uusien autojen ostajista huollattaa autoaan siellä, mistä on sen ostanutkin. Kuluttajaviraston mukaan autoilijat eivät edelleenkään tiedä, ettei autonvalmistaja saa vaatia oman merkkikorjaamonsa käyttämistä. Huolletun auton takuu säilyy, kunhan se on huollettu huolto-ohjelman mukaan.

Kotimaan uutiset
Mekaanikko korjaamassa autoa.
Yle

Uudessa autossa on oltava vähintään kahden vuoden takuu. Jos autossa ilmenee takuuaikana korjattavaa, myyjäliike voi päättää, missä korjaukset tehdään.

Itse maksettavassa määräaikaishuollossa sen sijaan autoilijalla on vapaus valita huoltopaikkansa. Näin on EU:n kilpailulainsäädäntö määrännyt jo vuosia.

Huhtikuussa EU tarkensi jälleen tätä autonhuoltojen ryhmäpoikkeusasetusta. Suomessa Kuluttajavirasto, Kilpailuvirasto sekä useat autoalan toimijat kokoontuvat syksyllä pohtimaan, miten kansalaisille saataisiin paremmin selitettyä, että maahantuojan merkkihuoltoa ei ole pakko käyttää.

- Takuuehdoissa ei saa olla sellaista lausumaa, joka edellyttää, että määräaikaishuollot tehdään vain merkkikorjaamossa. Sellaiset takuuehdot eivät todellakaan toimi ja ne ovat lainvastaisia, sanoo Kuluttajaviraston johtaja Anja Peltonen.

Viitseliäs voi päästä halvemmalla

Automerkkien markkinoimat huolenpitosopimukset ovat tehokas keino, jolla autonvalmistaja saa sidottua asiakkaan itseensä. Tuolloin autoilija maksaa esimerkiksi kuukausittaisen erän, jonka vastapainona autoa saa sopimuksen puitteissa huollattaa ja korjauttaa kaikissa kyseisen automerkin merkkihuolloissa.

- Tämä autonhuolto on samanlainen alue kuin moni muukin. Kun kilpailua avataan, ihmisten pitää hiukan enemmän harkita, haluavatko he helppoja ratkaisuja vai haluavatko he säästää, Kuluttajaviraston Peltonen sanoo.

Kuluttajavirastolle hinnakkaat huolenpitosopimukset eivät ole ongelma. Ongelmia sen sijaan tulee, jos myyjäliike antaa kaupantekotilanteessa asiakkaalle väärän mielikuvan huoltopaikan valinnasta tai huolenpitosopimuksen tekemisestä. Myyjäliike ei saa myöskään rajoittaa takuuehtoja sen perusteella, että asiakas ei halua huollattaa autoaan merkkiliikkeessä.

Taistelua mielikuvista ja kiusantekoa

Jos autokauppa ei aina kannatakaan, autojen huoltamisella on Suomessa helpompi tehdä rahaa. Vain harva vie alle kaksivuotiasta autoaan riippumattomaan korjaamoon, joten uusien autojen määräaikaishuolloista kilpailu on lähes olematonta.

Mercedes-Benz-, Citroen- ja Peugeot-autoja maahantuova Veho uskoo, että autoilija tekee valintansa laadun perusteella. Vehon mukaan suomalaiset luottavat enemmän merkkikorjaamoihin.

- En missään nimessä sano, etteikö myös riippumattomien toimijoiden joukossa ole hyviä. Heidän heikkoutensa on tietenkin se, että he haluavat huoltaa montaa merkkiä. Ja kun haluaa olla monen merkin ammattilainen, niin harvoin se onnistuu, sanoo Vehon jälkimarkkinointipäällikkö Markku Isoksela.

Riippumattomista ketjuista suurimman, AD Finlandin toimitusjohtaja Antti Valtavaaran mukaan takuuautojen huoltaminen kyllä onnistuu riippumattomiltakin korjaamoilta. Ongelmaksi hän luettelee, että autonvalmistajat eivät aina halua luovuttaa kaikkea uusimpien automallien huoltamiseen tarvittavaa tietoa.

- Sehän on autonvalmistajalle sitä ehkä merkittävintä omaisuutta, mitä heillä on, ja sitä pyritään tietysti suojelemaan, 160 korjaamoa käsittävän Valtavaara sanoo.

Juuri tietojen pihtaamiseen EU on keväällä puuttunut. Nyt vaaditaan, että kaikki tarvittava tieto automalleista on aidosti saatava kaikkien korjaamoiden käyttöön. Kuluttajaviraston johdolla tästäkin neuvotellaan Suomen autoalan toimijoiden kesken syksyllä.

Lähteet: YLE Uutiset / Marcus Ziemann

Lue seuraavaksi