Murdoch - kohusta kohuun pääministerien takana

Salakuuntelujupakan ympärille keskittyvä skandaali ei suinkaan ole ensimmäinen Murdochin mediaimperiumin ympärillä pyörinyt kohu. Erityisesti Murdochin vaikutusta Irakin sodan alkuun on arvosteltu lehdistössä ympäri maailman. Sen sijaan varsinaista mediatutkimusta aiheesta on tehty yllättävän vähän, arvioi suomalaisprofessori.

Kotimaa
Rupert Murdoch
Rupert MurdochShawn Thew / EPA

Murdoch ja hänen mediansa ovat tukeneet useita Britannian pääministereitä virkoihinsa.

- Murdochilla on ollut läheinen valta Britannian pääministereihin, hän oli jo Margaret Thatcherin tukija ja konservatiivien kannattaja. John Majorin kauden loppuaikana hän kuitenkin kääntyi kannattamaan työväenpuoluetta ja Tony Blairia, arvioi viestinnän ja demokratian suhteisiin keskittynyt professori Hannu Nieminen Helsingin yliopistosta.

Niemisen mukaan Murdochin ja poliittisten johtajien suhteet näyttävät olleen molemminpuolisia.

Brittiläisen tytäryhtiön News Internationalin alaisuudessa toimiva tabloidi the Sun antoi suoria ohjeita, joiden mukaan lukijoiden oli äänestettävä Blairia 1997 vaaleissa.

Murdoch Blairin olalla

Blairin ja Murdochin välit pysyivät lämpiminä. Sanomalehti Guardianin mukaan Blair muun muassa edisti Murdochin asiaa Italiassa, jossa hän havitteli itselleen osaa Silvio Berlusconin osaomistamasta Mediaset-mediayhtiöstä. Blair mainitsi asiasta Italian ulkoministerille Romano Prodille puhelinkeskusteluissa.

Lisäksi brittilehdistö tietää kertoa, että Murdoch ja Blair keskustelivat kolme kertaa vain päiviä ennen Irakin sodan alkua, viimeisen kerran näistä sodan aattona. Keskustelujen sisällöstä ei ole julkista tietoa.

- Aina kun mitään todella isoja päätöksiä piti tehdä, minulle jäi vaikutelma, kuin Murdoch olisi katsonut Blairin olan takaa, Blairin entinen lehdistöavustaja Lance Price on sanonut.

Murdochin lehtien pääkirjoitukset sekä erityisesti amerikkalainen Fox News -televisiokanava kannattivat avoimesti sodan aloittamista. Ne myös paisuttelivat uutisia Saddam Husseinin hallinnon joukkotuhoaseista - virheellisesti, kuten myöhemmin on ilmennyt.

- Me yritimme. Periaatteessa tuimme, lehdistössä ja televisiossa, Bushin Lähi-idän-politiikkaa, Murdoch sanoi 2007 Davosin talousseminaarin yhteydessä järjestetyssä keskustelutilaisuudessa, kun häneltä kysyttiin, pyrkikö hän vaikuttamaan sodan alkuun.

Yleisradioyhtiö BBC kertoi paljastusuutisessaan 2003, että myös Britannian hallitus pääministeri Blairin johdolla liiotteli tahallaan tietoja Irakin joukkotuhoaseista.

Oliko julkinen salaisuus?

- Murdochin median toiminnasta ei juuri ole tehty journalistista tutkimusta. Myös englantilaiset mediatutkijat ovat nyt ilmaisseet hämmästyksensä tästä, kertoo professori Hannu Nieminen.

- Lähinnä tutkiva journalismi on tuonut esille tietoja. Muun muassa Guardian on kirjoitellut asiasta jo vuosien ajan, Nieminen sanoo.

Niemisen mukaan kysymys kuuluukin nyt, ovatko tiedot olleet niin sanottuja julkisia salaisuuksia toimittajapiireissä. Niemisen arvion mukaan esimerkiksi Britannian lehdistön itsesäätelyelimen hampaattomuus joutunee nyt tiukan tarkastelun kohteeksi.

Niemisen mukaan skandaali saattaa vielä paisua suuremmaksi, kun selvitykset Murdochin imperiumin toimista alkavat kunnolla Yhdysvalloissa ja hänen syntymämaassaan Australiassa.

- Australiassa Murdochin yhtiöt omistavat 70 prosenttia maan sanomalehdistä.

Suhteita myös Suomeen

Rupert Murdochilla on yhteytensä myös Suomeen. SanomaWSOY:n pääomistaja Aatos Erkko on ollut Murdochin News Corpin hallituksen jäsen 1992 - 2003. News Corpin lokakuussa 2003 julkistaman tiedotteen mukaan Erkko olisi eronnut hallituksesta terveydellisistä syistä.

Voima-lehti kirjoitti jo vuonna 2003, että Erkko olisi eronnut News Corpin hallituksesta sen vuoksi, että hän olisi ollut eri mieltä Irakin sotaa tukevasta uutisoinnista. Voiman mukaan Erkko ei suvainnut Murdochin tapaa lietsoa sotaa mediassaan. Voima-lehti kirjoitti lisäksi, ettei Erkko olisi suostunut enää siihen, että News Corp ei maksa verojaan, vaan pitää omaisuuttaan veroparatiiseissa.

YLE Uutiset ei tavoittanut Aatos Erkkoa kommentoimaan asiaa.

Lähteet: YLE Uutiset / Marika Kataja-Lian