Pommituksista ja seinään törmäyksestä selvinnyt Nash kiiltää taas

Melkein 80-vuotias autokaunotar Nash saa seuraa heinäkuun lopussa, kun pohjoismaiset Nash-harrastaja kokoontuvat Kouvolaan. Kotikaupungin Nash on selvinnyt monesta seikkailusta.

autot
YLE / Eijaleena Martikainen

Nash -harrastaja Pertti Vesanen kertoo, että 1930-luvun Suomessa eivät autot olleet mitenkään yleinen näky, mutta Valkealan Kouvolankylältä löytyi peräti kolme Nash -merkkistä autoa.

- Hevosella liikkuminen oli niin hidasta, että isäntien piti saada autot. Isäni osti tämän auton 14. huhtikuuta 1932 Kymin tehtaalta, Lauri Kolarin kaupasta. Auto on valmistunut 1931 ja se on rahdattu Suomeen talven aikana, Pertti Vesanen kertoo autovanhuksen historiasta.

- Vuoteen 1939 saakka isäni ajoi tällä autolla, mutta talvisodassa auto palveli esikunnan ajokkina. Kymenlukon männikössä auto sai oman osansa neuvostoliittolaisten pommituksista, kun sirpale teki takakulmaan reiän, Vesanen jatkaa.

Auto jäi ilman haltijaa, kun Pertti Vesasen isä kaatui jatkosodassa. Tuolloin veljekset olivat liian nuoria ajamaan autoa, joten se nostettiin pukkien päälle seisomaan.

- Veljeni sai ajokortin vuonna 1947 ja auto otettiin jälleen käyttöön vuonna 1948. Minulle Nash siirtyi vuonna 1952 ja ajoin sillä vielä parin vuoden ajan, Pertti Vesanen kertoo.

Lähes kolmenkymmenen vuoden ajan auto seisoi pukkien päällä, kunnes vuonna 1983 Pertti Vesanen aloitti auton entisöinnin.

- Otettiin moottori ja vaihdelaatikko pois ja vein ne omaan kotitalliini. Siellä purin ne osiin ja katselin, että mitä ne pitävät sisällään, Vesanen kertoo.

Nash-vanhus joutui kuitenkin odottamaan vielä toistakymmentä vuotta, ennen kuin auton entisöinti pääsi kunnolla vauhtiin.

- Menin vuonna 1997 muotoiluinstituutin ajoneuvojen entisöintilinjalle opiskelemaan. Siellä auto purettiin, putsattiin, pohjamaalattiin ja kasattiin uudelleen. Opiskelujen aikana valoin uudet ovenkahvat ja ikkunanveivit. Jouset kunnostettiin Vallilan takomossa ja penkkiverhoilut teki Sormusen Esa, jonka kanssa olen tehnyt yhteistyötä auton kanssa, Pertti Vesanen kertoo entisöinnistä.

Vuonna 2000 auto saatiin nykyiseen kuntoonsa ja se on nyt museoautorekisterissä. Autolla saa ajaa vuodessa 30 päivän ajan, tuolloin liikennevakuutusmaksu on kahdestoistaosa normaalista maksusta.

Ajokokemus eroaa tämän hetkisistä autoista huomattavasti. Vaihteita löytyy kolme eteen ja yksi taakse ja auton kääntäminen on hitaassa vauhdissa erittäin raskasta. Mekaaniset jarrut Nashista löytyy, mutta niitä ei osattu säätää vielä vuosikymmeniä sitten.

- Silloin tällöin sattui käymään niin, ettei auto pysähtynytkään kun piti. KK- auton huoltoaseman pihaan tuli kerran ajettua turhan kovaa ja auto törmäsi huoltamon seinään. Huoltomiehet olivat ikkunan ääressä, mutta kun auto oli enää viiden metrin päässä ikkunasta, niin he kaikki katosivat, Pertti Vesanen muistelee.

Lähteet: YLE Kymenlaakso