Pääluottamusmies: Finnair ajamassa lentokonetekniikkansa alas

Finnairin teknisen alan toimihenkilöiden pääluottamusmies Markku Kaukanen arvioi, että Helsinki-Vantaasta tulee asema, jolla tehdään vain kevyitä huoltoja. Puolentoista vuoden välein tehtävät huollot Finnair on jo ulkoistanut Aasiaan. Perässä menevät myös muut raskaammat huollot, Kaukanen arvioi.

Kotimaa
Lentokoneen moottorin huoltotöitä.
YLE

Vielä 2000-luvun alussa Finnairin lentokonetekniikassa oli työntekijöitä melkein 2 500. Viime kevään yt-neuvottelujen jälkeen luku on puolet pienempi, 1 200.

- Pohjaa ei ole vielä saavutettu. Ihmettelen, jos meillä ei ole ensi vuonna tai jopa vielä tämän vuoden kuluessa yt-neuvotteluita, joissa puhutaan taas sadoista työpaikoista, Kaukanen sanoo.

Kaukanen uskoo, että seuraavaksi vuorossa ovat moottori- ja laitekorjaamoiden alas ajaminen sekä lentokonehuollon pienentäminen.

- Finnair näyttää ajavan tekniikkansa aivan nollille. Suomalainen työ ollaan liputtamassa törkeästi pihalle, Kaukanen toteaa.

Finnair torjuu alasajosyytökset

Finnairin lentokonehuollon johtaja Janne Tarvainen kieltää tekniikan alasajon.

- Niin kauan kuin Helsingistä lennetään, tarvitaan täällä tekniikkaa, Tarvainen vakuuttaa.

Hän kuitenkin myöntää, että isojen perushuoltojen määrä vähenee rankasti.

- Perushuoltojen maailmanmarkkinat ovat menneet hurjiksi suomalaisesta näkökulmasta katsottuna. Emme voi kilpailla niiden alalla, eli emme enää myy ulkopuolisille perushuoltopalveluita. Haluamme kuitenkin pitää osaamista Helsingissä, mutta pienemmässä määrin, Tarvainen sanoo.

- Jos aikaisemmin on ollut neljästä seitsemään konetta hallissa perushuollossa, tulevaisuuden näkymä on se, että yhtä konetta kerrallaan huolletaan, Tarvainen antaa esimerkin.

Ulkomaiset firmat houkuttelevat suomalaisia lentomekaanikkoja

Lentomekaanikkojen työllistyminen voi olla kotimaassa lähes mahdotonta. Ulkomaiset lentoyhtiöt ja lentokonehuoltoja tarjoavat yhtiöt kosiskelevatkin suomalaisia lentomekaanikkoja töihin aina Arabiemiraatteihin asti. Muita kohteita ovat Keski-Eurooppa ja Englanti.

Ulkomailla luvataan hyvää palkkaa, mutta työehdot voivat olla huonommat. Työtuntimäärät ovat suurempia, työajat epäsäännöllisiä ja työsuhteet lyhyitä.

- Kaikki varmuustekijät, jotka työhön on suomalaisessa yhteiskunnassa totuttu liittämään, eivät toteudu. Eivätkä kaikki pysty lähtemään, kertoo lentomekaanikkojen ammattiyhdistyksen puheenjohtaja Jukka Korhonen.

Pahin tilanne on vastavalmistuneilla asentajilla. Ulkomaiset firmat hakevat nimittäin vuosien kokemuksen omaavia ammattilaisia. Pääluottamusmies Markku Kaukanen sanookin, että koulutusta pitäisi alkaa vähentää ja heti.

- Aloittavien ja mahdollisesti jo toisen vuosikurssin opiskelijoiden opetusohjelmaa pitäisi alkaa välittömästi muokata niin, että se johtaisi työllistymiseen. Ei ole reilua nuorelle, että koulutetaan työttömyyskortistoon, Kaukanen sanoo.

Lähteet: YLE Uutiset / Verna Leinonen