Seinäjoen Vauhtiajot tavoittelee 44 000 katsojaa

Rockia ja kilpa-autoilua yhdistelevä Vauhtiajot on Suomen ainoana katuratakisana urheilullisesti ainutlaatuinen tapahtuma. Illalla tapahtuma muuttuu rock-festivaaliksi. Vaiva kannattaa, jos paikalle saapuu viime vuoden tapaan 44 000 katsojaa.

Seinäjoen vauhtiajot
Legends-sarja on Vauhtiajojen näyttävimpiä

Urheilullisesti ainutlaatuinen tapahtuma kilapailee musiikillisella puolella tapahtuma melko samoin eväin muiden festivaalitapahtumien kanssa.

Viime vuoden jälkeen tapahtuman taustalla on tapahtunut paljon. Tapahtumajärjestäjän nimikin on vaihtunut konkurssin myötä. Vauhtiajot itsessään on kuitenkin kannattava tapahtuma, vakuuttaa Loud´n Live Promotions Oy:n promoottori Kalle Keskinen.

- Jos ei tapahtuma itsessään jo kantaisi eli niin sanotusti maksaisi itseänsä, niin kyllä nyt pitäisi jo tajuta antaa periksi, eikä enää järjestää sitä, muotoilee Kalle Keskinen tapahtuman kannattavuuden.

Seinäjoen seudulla on vuosittain useita suuria kesätapahtumia. Niissä kaikissa liikkuu raha. Vauhtiajoista jää Keskisen laskelmien mukaan seudulle neljästä viiteen miljoonaa euroa. Viime vuonna Vauhtiajot keräsi radalle ja lavan eteen 44 000 katsojaa. Muusiikkitapahtuman ja ratakilpailun kesken katsojat jakautuivat suhteessa kuusikymmentä neljäkymmentä, musiikin hyväksi. Tänä vuonna järjestäjät tavoittelevat samansuuruista yleisömerta. Ennakkolipunmyynnillä päästää jo viiteentoista prosenttiin kävijätavoitteesta.

- Meillä on ennakkomyynti ollut parempaa mitä tähän asti koskaan aiemmin. Jos 45 000katsojaakin saadaan, niin se olisi kova juttu, laskeskelee Keskinen.

Kannattavuuden kannalta neljänkymmenentuhannen yleisö on minimi.

Kuljettajat eivät katurataa kammoa

Kuljettajat ovat ottaneet katuradan sen tuomista kalliiden kolareiden riskeistä huolimatta hyvin vastaan. Esimerkiksi Legends-autoissa kisaa voidaan Keskisen mukaan pitää jopa kauden päätapahtumana.

Kilpailuluokat radalla ovat tähän saakka vaihtuneet vuosittain. Legendseille tapahtuma on kuitenkin jo muodostunut vuosittaiseksi. Tänä vuonna kansainvälistä väriä tuo Scandinavian Camaro Cup. Haaveitakin promoottorilla uusien luokkien suhteen on.

- Kyllä varmaan se aivan alkuperäinen Porsche cup olisi hieno ja Ferrari cup tietenkin. Niiden kanssa voi neuvotellakin, mutta mitään DTM:a on turha haaveilla. Sitten pitäisi tehdä uudet radat ja kaikki.

Lähteet: YLE Pohjanmaa