1. yle.fi
  2. Uutiset

Jäänmurtokalustoa uusittava lähivuosina

Suomen jäänmurtajat alkavat lähestyä eläkeikää. Vanhin murtajamme Voima on palvellut jo 55 vuotta. Liikenneministeriö aloittaa syksyllä valmistelut murtajien uusimiseksi.

Kotimaan uutiset
Jäänmurtajat Sisu ja Kontio Katajanokan laiturissa.
Jäänmurtajat Sisu ja Kontio Katajanokan laiturissa.YLE

Uusi hallitus on ohjelmassaan lupautunut valmistelemaan jäänmurtajien uusintaa. Liikenneministerin eritysavustajan Sauli Hievasen mukaan selvittelytyö aloitetaan syksyllä. Pohdinnassa on muun muassa se, millä omistusmallilla uudet murtajat hankitaan.

Nykyiset jäänmurtajat kuuluvat Arctia Shippingille, joka on valtion omistama yhtiö.

Voima ensin

Suomella on omistuksessa viisi perinteistä murtajaa ja kolme monitoimimurtajaa. Vanhin on Voima vuodelta 1954. Voimakkaimmat murtajamme Urho ja Sisu ovat palvelleet noin 35 vuotta ja uusimmatkin perinteisistä murtajista jo 25 vuotta.

Kolme monitoimimurtajaamme ovat nuorempia. Ne on valmistettu 1990-luvulla.

Liikenneviraston talvimerenkulun asiantuntija Ilmari Aron mukaan Voima on tarkoitus korvata uudella murtajalla tämän hallituskauden aikana.

Arctia Shippingin toimitusjohtaja Tero Vaurasteen mukaan loput Suomen jäänmurtajista tulee uusintaikään noin vuonna 2020. Perinteisten murtajien käyttöikää voidaan hieman pidentää huolto- ja korjausinvestoinneilla.

Yksi perinteinen murtaja maksaa noin 100 miljoonaa euroa ja monitoimialukset vielä hieman enemmän.

- Koska kyseessä on suuri summa kertahankintana, olisi hankintaohjelma pystyttävä laatimaan ajoissa ja niin että siihen sitoudutaan yli hallituskausien, sanoo toimitusjohtaja Tero Vauraste.

Murtajat hankitaan useimmiten osakeyhtiömallilla. Silloin osakeyhtiö hankkii laivat ja vuokraa niiden käytön valtiolle. Valtion täytyy olla etukäteen sitoutunut kaluston pitkäaikaiseen vuokraamiseen, että hankinta voidaan tehdä.

Jäänmurto tärkeää taloudelle

Suomelle jäänmurtopalvelujen toimivuus on tärkeää, koska Suomen vienti ja tuonti perustuvat pitkälti toimivaan merenkulkuun. Suomi on Viron lisäksi ainoa maa maailmassa, jonka kaikki satamat jäätyvät talvisin.

Ilmastonmuutos ei myöskään lähitulevaisuudessa helpota jäätilannetta. Ahtojääkentät voivat olla jopa entistä hankalammin murrettavia.

Suomessa Liikennevirasto vastaa jäänmurron toimivuudesta, mutta ostaa palvelut jäänmurtajavarustamoilta. Viime viikolla tehtiin viiden vuoden vuokrasopimus ruotsalaisen Oden-murtajan käytöstä.

Liikenneviraston Ilmari Aron mukaan Voiman uusiminen lähivuosina ei poista vuokraamistarvetta.

- Niin tehdään jatkossakin, koska vuokraaminen on valtiolle edullinen tapa saada lisäkapasiteettia, Aro kertoo.

Suomi on tehnyt yhteistyötä Ruotsin kanssa aiemminkin, jotta riittävä kapasiteetti olisi turvattu kovinakin jäätalvina. Yhteistyöneuvotteluja on käyty myös Venäjän ja Viron kanssa.

Lähteet: YLE Uutiset / Markku Pitkänen

Lue seuraavaksi