Ensimmäistä kertaa rallia kyydissä

Ralliradion tiimiin mahtuu tänä vuonna muutama ensikertalainen. Heistä 'äänekkäin' lienee Radio Suomen juontajana tutuksi tullut Markus Turunen, joka debytoi Ralliradiossa erikoiskoereportterina. Mies myöntää jännittävänsä tulevaa koitosta mutta lähtee reitille innosta piukkana.

ralliautoilu
Toimittaja Markus Turunen puhelimessa.
Markus Turunen hajoittelee Ralliradion pestiä varten vastaamalla kuuntelijoiden puheluihin Radio Suomen ralli-illassa.YLE Keski-Suomi

Ensimmäisen kosketuksensa ralliautoiluun Turunen sai kultaisen 80-luvun alussa. Valtatie 7 varrella, Tesjoen Kesoilin pihassa oli jonkun rallin taukopaikka ja nuoren miehen silmät olivat innostuksesta levällään.

- Muistan, että olisi ollut ilta ja hienoin auto oli sininen. Sitä tankattiin etulokasuojasta. Kysyin pikkupojan innolla, että tankataanko näihin autoihin lentokonebensaa... Olen varma, että näin siellä myös Simo Lampisen mutta luulen, että keksin sen vasta jälkeenpäin, muistelee Turunen.

Hän kertoo, että ralliuran alussa tutuksi tuli myös B-ryhmän aikakausi -niminen VHS-kasetti ja paraatipaikalla kirjahyllyssä oli myös pienoismalli Lancia Delta S4 -autosta.

- Siitä lähtien olen seurannut rallia, välillä enemmän, välillä vähemmän. Myöhemmin Jyväskylän vuosien myötä oli myös helppoa seurata rallausta ihan erikoiskokeilla ja kaupungilla, Markus Turunen kertoo.

Turusen mielestä rallissa, niin kuin muussakin urheilussa, tärkeintä eivät ole tulokset ja suoritukset.

- Tunnelma ja intohimo ovat tärkeimpiä, eivät tilastot ja tekniikka. Henri Toivonen, Markku Alen, Juha Kankkunen ja Timo Salonen ovat kaikki lapsuuteni suuria sankareita, listaa Turunen.

Ralliradio on ammattilaisellekin suuri haaste

Ralliradion tehtävän Turunen kiteyttää kahteen asiaan: tietoon ja viihtymiseen.

- Haluaisin tehdä mielenkiintoista, ajankohtaista ja viihdyttävää Ralliradiota. On myös tärkeää muistaa uudistua sopivasti, ettei aina pyöritä samalla takapihalla, Turunen muistuttaa.

Rankka rallirupeama voi olla ensikertalaiselle järisyttävä kokemus. Turunen ei kuitenkaan usko, että kunto loppuu kesken kisan.

- Fyysiseen valmistautumiseen on liittynyt paljon jalkojen ja käsien ravistelua sekä lajinomaista treeniä. Henkiseen valmistautumiseen taas paljon mielikuvaharjoittelua. Olen myös yrittänyt syödä hyvin ja nukkua paljon, kertoo Turunen valmistautumisestaan.

Vaikka Turunen on pitkän linjan radioammattilainen, myöntää mies perhosten liihottaneen vatsanpohjalle. Jännittää, ja vieläpä aika paljon.

- Kun Marko Miettinen keväällä kysyi, että haluanko mukaan, piti asiaa oikein miettiä. Ja ihan vain siitä syystä, että olen kuunnellut Ralliradiota paljon ja tiedän sen olevan ammattilaisten toteuttama korkeatasoinen projekti. Lisäksi olen viettänyt tunnin jos toisenkin erikoikokeilla ja tiedän myös, kuinka intohimoisesti katsojat voivat suhtautua sekä ralliin että radioon, Turunen sanoo.

Tuplaranskikset?

Markus Turunen haluaa myös lähettää terveisiä kaikille Ralliradion kuuntelijoille ja reitille vaeltavalle ralliakansalle.

- Ilman, että kuulostaisin liikaa vanhalta autokoulun opettajaltani, haluan sanoa sen, että toivottavasti Suomen nuoret isänmaan toivot mittelevät taitojaan ja osaamistaan suljetuilla alueilla, eivätkä yleisillä teillä, heittää Turunen.

Ja sitten lopuksi se perinteinen veikkaus. Kuka voittaa Suomen MM-rallin vm. 2011?

- Henri Toivonen tai Steve McQueen eivät luonnollisesti ole enää vaihtoehtoja, joten pitää vastata että Sebastien Ogier. Auto, itseluottamus ja nälkä ovat kohdillaan. Kolmen kärki on siis Ogier, Loeb ja Hirvonen tai Latvala, listaa Turunen.

Lähteet: YLE Ralliradio