Kytkykaupan purkua kysellään vain vähän

Asiakkaat yrittävät purkaa määräaikaisia kytkykauppoja harvoin. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen toteaa, että yhteydenotot ovat yksittäisiä, vaikka kytkykauppa-asiakkaita on satoja tuhansia. Hänen mukaansa kaikki tapaukset käsitellään yksilöllisesti ja joissakin tilanteissa purkaminen on perusteltua.

Kotimaa
Älypuhelimet iPhone, Nokia ja Samsung viuhkana kädessä.
Tiina Jutila / Yle

Väisäsen mukaan asiakkaat ottavat tyypillisesti yhteyttä kun he jäävät työttömäksi eivätkä pysty enää huolehtimaan velvoitteistaan tai sitten edessä on esimerkiksi muutto ulkomaille tai sellaiseen osoitteeseen, jossa mokkulan yhteys ei ole enää niin nopea. Mikään perusteista ei kuitenkaan oikeuta automaattisesti sopimuksen purkamiseen.

- Vaikea sanoa yksiselitteistä rajaa mikä on pätevä peruste ja mikä ei. Sen takia kaikki tapaukset käsitellään yksilöllisesti ja pyritään löytämään kummankin osapuolen kannalta hyväksyttävä ratkaisu.

Kännykkä rikki - sopimus jatkuu

Väisäsen mukaan esimerkiksi kännykän rikkoutuminen ei lukeudu purkuperusteisiin.

- Jos laite on mennyt rikki niin tyypillisesti laitteissa on kuitenkin takuu voimassa ja asiakas ohjataan toimimaan takuuehtojen mukaisesti eli käytännössä lähettämään se korjattavaksi. Se ei ole peruste sopimuksen purkamiselle vaan laite korjataan ja sopimus jatkuu.

Kytkykauppa kukoistaa

Väisänen uskoo, että asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä kytkykaupan toimivuuteen.

- Kun katsoo määräaikaisten sopimusten ja kytkykaupan määrien kehittymistä niin kyllähän ne ovat jatkuvassa kasvussa olleet. Sitä kautta näyttäisi siltä, että kuluttajat ovat loppuviimein aika tyytyväisiä kytkykauppaan.

Lähteet: YLE Satakunta