1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. viihde

Maailman surullisin elokuvakohtaus selvitetty

Yhdysvaltalaistutkijat Robert Levenson ja James Gross selvittivät, mikä elokuvakohtaus saa niin miehet kuin naisetkin itkemään.

Psykologian tutkijat kävivät tutkimuksessaan läpi satoja surullisiksi tiedettyjä elokuvakohtauksia ja näyttivät elokuvia 500 hengen koeyleisölle. Tutkimuksessa selvisi, että kaikkien aikojen surullisin elokuvakohtaus löytyy Mestari-nimisestä elokuvasta vuodelta 1979. Elokuvan alkuperäisnimi on The Champ.

Kohtauksessa entinen nyrkkeilijä palaa kilpakehään säilyttääkseen poikansa huoltajuuden. Maailman surullisimmassa elokuvakohtauksessa poika näkee, kun hänen nyrkkeilykehässä ruhjottu isänsä kuolee.

Toiseksi surullisimmaksi elokuvakohtaukseksi paljastui, ei niin yllättäen, Bambi-elokuvan kohtaus, jossa pikku-Bambin äiti kuolee.

Tutkimuksen tuloksista kerrotaan The Smithsonian -lehdessä.

Taidokkaasti tehty suru ei synny kuolemasta

Muun muassa Napapiirin sankarit -elokuvan tuottaneen Aleksi Bardyn saavat itkemään kohtaukset, joissa joku tukee jotain toista henkilöä. Tämä toteutuu myös Mestari-elokuvan kohtauksessa.

- Se ei tee sitä ahneuttaan tai tyhmyyttään, vaan jonkun hyvää tarkoittavan, vilpittömän pyrkimyksen takia, Bardy kuvailee YleX:lle.

Viimeksi Bardy on itkenyt katsoessaan Kuninkaan puhe -elokuvaa, jossa oli monta häntä koskettanutta kohtausta. Prinsessa-elokuvan ohjannut Arto Halonen liikuttui David Lynchin ohjaamasta Elefanttimies-elokuvan loppukohtauksesta.

Elokuvaohjaaja Dome Karukosken saa vetistelemään hänen lempielokuvansa Paratiisin lapset. Elokuva kertoo miimikkotaiteilijasta ja kaupungin kauneimmasta naisesta, joiden uhraukset omien tavoitteidensa eteen estävät heidän rakkautensa. Karukoski liikuttuu loppukohtauksesta, sillä kohtaus on surullinen, vaikka siinä ei kuole ketään.

- On helppo tehdä surullinen kohtaus, jossa joku tärkeä hahmo kuolee, koska se vetoaa lopullisuudessaan meidän perimmäisiin tunteisiin ihmisinä. Se ei ole halpaa, mutta se on helppoa elokuvan tekemistä. Todellinen taito mitataan siinä, kun suru tulee jostain muusta kuin kuolemasta, ohjaaja pohtii.