1. yle.fi
  2. Uutiset

Unirytmin päivittäminen vie kaksi viikkoa

Kesän valoisat yöt ovat houkutelleet valvomaan ja unirytmi on saattanut lipsahtaa sijoiltaan. Psykiatrian ylilääkäri Antti Liikkanen lohduttelee töihin palaavia ja koululaisten vanhempia, että kahdessa viikossa tuo muljahdus saadaan korjattua.

uni
Antti Liikkanen
Psykiatri ja poliitikko Antti Liikkanen.YLE / Sauli Antikainen

Jos unirytmi on sekaisin loman jäljiltä, niin asiaa voi auttaa itsekin. Nukkumattia voi avustaa rauhoittamalla ilta-ajan kaikilta turhilta ärsykkeiltä.

- Silloin ei kiihdytellä eikä kiihdytä vaan etsiskellään lokoisaa iltapuhdetta. Makuuhuoneen rauhallisuus pitää myös tarkistaa, Antti Liikkanen muistuttaa.

Liikkanen ei suosittele nukahtamislääkkeitä. Ne sekoittavat unen eri vaiheet ja lääkkeillä menetetään syvä uni, joka on se tärkein unen vaihe.

- Unirytmin vaihdoksessa menee kaksi viikkoa. Lehmätkin lypsävät kaksi viikkoa huonommin kesäaikaan siirtymisen jälkeen. Toki meissä on myös sellaisia, joiden aivot ovat joustavampia unirytmin muutoksille ja he soveltuvat hyvin esimerkiksi vuorotyöhön.

Aktivoivat juomat pois

Monella murrosikäisellä rytmi on kiepsahtanut kesällä pelkäksi yötuuriksi. Elämä alkaa vasta illalla ja kaikenlainen sanaharkka keskittyy iltamyöhään sillä seurauksella, että seuraavana yönä ei nuku teini eivätkä vanhemmat.

- Tässä on se lohtu, että tuoreen tutkimuksen mukaan ne, jotka valvovat illalla myöhään, elävät pitempään. Se joka aamulla herää aikaisin, elää lyhyempään, kertoo Liikkanen.

Liikkanen suosittelee käymään keskustelua rajoista nuoren kanssa neuvotellen.

- Kannattaa käydä oppimisterapeuttinen keskustelu nuoren kanssa nukkumaanmenoajoista, vaikka se työlästä olisikin. Unirytmi on yksi henkilökohtaisimmista asioista eikä siihen puuttuminen voimakkaalla otteella ole koskaan viisasta.

Nuorille hän antaa vinkin, että aktivoivat ja ylikierroksilla pitävät juomat on hyvä jättää pois jo iltapäivällä.

Kahdeksan vuodenaikaa

Psykiatri Antti Liikkanen puhuu kahdeksasta vuodenajasta. Keskiyön auringon aikaan koko luonnonpiiri elää 24 tuntia taukoamattomassa hurmoksessa. Siitä siirrytään sadonkorjuun aikaan, joka on myös kesälomien loppumisen aikaa ja krapulan, rahapulan ja laskuhumalan aikaa: tässä vuodenajassa on jo vihje syksyn tuomasta kuolemasta.

Kesällä pärjää vähemmällä unella kuin talvella. Pohjoisen ihmisen elimistön on sopeutunut vuodenaikoijen rytmiin: kun pimeää on vähemmän, melatoniinia erittyy vähemmän ja siksi nukutaan vähemmän.

- Luonto on armelias, sillä se siirtää meidät pikkuhiljaa pimeään ja kaamokseen ja antaa meille tilaa. Vielä armeliaampi elokuu olisi, jos koulut alkaisivat elokuun sijasta vasta syyskuussa, kuten suurimmassa osassa Eurooppaa.

- Uni on tärkeä ja vaalittava ja siitä pitäisi huolehtia kuin pienestä lapsesta, psykiatri kehottaa.

"Kesäaika pois!"

Antti Liikkanen poistaisi koko maailmasta kesäajan. Siitä ei ole hänen mielestään kuin haittaa.

- Täytyy kiittää erikseen tässä yhteydessä Vladimir Putinia, joka lopetti Venäjältä kesä- ja talviaikaan siirtymiset. Tämä pitäisi koko maailman tehdä. Kaikki keinotekoiset puuttumiset ihmisen unirytmiin ovat myrkkyä.

Talviaikaan siirrytään sunnuntaina 30.10.2011

Lähteet: YLE Lappi / Sirkku Savusalo

Lue seuraavaksi