Hyppää sisältöön

Gartner: Merkkejä sosiaaliseen mediaan kyllästymisestä

Osa sosiaalisen median käyttäjäryhmistä näyttää kyllästyneen, väittää tutkimuslaitos Gartner. Gartnerin selvityksen perusteella sosiaaliseen mediaan suhtaudutaan yhä etupäässä innolla, mutta noin neljäsosa vastaajista oli vähentänyt käyttöä.

Kuva: Yle

37 prosenttia, erityisesti nuoret ikäryhmät, puolestaan kertoi liikkuvansa sosiaalisessa mediassa alkuinnostuksen jälkeen jopa entistä enemmän.

Gartnerin mukaan havaittavissa oleva kyllästyminen kuitenkin kannattaa panna palveluja pyörittävissä yhtiöissä merkille. Palvelujen tulisi erilaistua ja tarjota uutta, jottei kuluttajien kiinnostus herpaantuisi. Omaa tarinaansa kertoo sekin, että vastaajilla tavallinen syy käytön vähentämiselle oli huoli yksityisyydestä.

- Facebookin ja muiden tulisi oppia tästä läksynsä, kun ne yrittävät kasvattaa liikevaihtoa kuluttajien sietokyvyn kustannuksella, sanoo johtava tutkimusanalyytikko Charlotte Patrick.

Yhteisöpalvelujen henkilötiedot, kuvat ja kontaktit ovat mainostajille arvokkaita. Keväällä uutisoitiin tietovuodosta Facebookissa, joka johti käyttäjien henkilökohtaisten tietojen päätymiseen mainostajille.

Joulu-tammikuussa toteutettuun tutkimukseen osallistui yli 6 000 vastaajaa 11 maassa.