Parkkisakoista tulvii valituksia Kuluttajavirastoon

Parkkifirmojen jakamista valvontamaksuista tulleiden valitusten määrä on kasvanut rajusti. Valituksia on tullut tämän vuoden alusta alkaen maistraatin kuluttajaoikeusneuvojalle lähes 600. Yleensä valitukset koskevat aiheettomia perintätoimiston kirjeitä tai valvontamaksun kohtuuttoman suurta summaa.

Kotimaa
Parkkisakkoa jätetään auton tuulilasin pyyhkijään.
Yle

Lahtelainen nainen sai taannoin perintätoimistosta kirjeen, jossa häntä kehotettiin maksamaan välittömästi maksamatta jäänyt pysäköintimaksu. Kun nainen ei muistanut saaneensa parkkisakkoa, hän alkoi tutkia, missä osoitteessa se oli annettu. Kävi ilmi, että osoite oli Oulussa, jossa nainen ei ole käynyt vuosikausiin.

Tapaus selvisi monen mutkan kautta niin, että rekisterinumero oli kirjattu väärin. Kyseisen parkkifirman henkilökunta ei kuitenkaan pahoitellut tapausta, vaan totesi vain, että väärinpysäköidyistä autoista on yrityksellä aina kuvat todistusaineistona.

Tapaus ei ole kuluttajaoikeusneuvojien mukaan ainoa laatuaan, vaan väärille henkilöille lähetetyistä perintäkirjeistä on tullut valituksia aiemminkin.

- Valituksia tulee myös muun muassa siitä, että maksulapun tiedot ovat puuttelliset, tai että sakko on annettu, vaikka vain auton rengas on ollut parkkiruudun ulkopuolella, kertoo Kuluttajaviraston lakimies Mika Hakamäki.

Myös valvontamaksun suuruudesta valitetaan. Tällä hetkellä yksityisten parkkifirmojen valvontamaksuhaitari vaihtelee 40 eurosta 80 euroon. Maksun määrää ei säätele mikään laki, kuten ei muutakaan yritysten toimintaa.

Kuluttajavirastossa uuden yksityistä pysäköinninvalvontaa säätelevän lain valmistelua odotellaan malttamattomana. Valitusten vyöry väsyttää, sillä maistraatteihin on kertynyt vuoden 2009 alusta jo yli 1 600 valitusta.

Kuluttajavirastossa arvellaan, että sinne päätyvien valitusten määrä on kuitenkin vain jäävuoren huippu.

- Uskon, etteivät kaikki valita meille asti, vaan tyytyvät purnaamaan mielessään. Onhan se aika älytöntä, miten paljon tämä työllistää kuluttajaviranomaisia ja vain sen tähden, ettei lakia asiasta ole saatu aikaiseksi.

Joillekin parkkifirmoille on kuluttajien kokemuksen mukaan joskus lähes mahdotonta valittaa, sillä maksulapusta tai edes internetistä ei välttämättä löydy minkäänlaisia yhteystietoja. Kuluttajaviraston mukaan asiakkaan oikeusturva onkin keskeinen, kun uutta lakia aletaan sorvata.

- Pitäisi antaa selkeät reklamaatio-ohjeet ja mahdollisuus valittaa, Hakamäki sanoo.

Lappu ilmestyy lasiin omassa pihassa

Yksi tyypillinen valitusten aihe on myös se, ettei valvonnan alaista aluetta ole merkitty riittävän selkeästi.

Espoolainen Tuukka Haapaniemi yllättyi, kun hänen moottoripyöränsä tuulilasiin oli ilmestynyt eräänä aamuna maksulappu. Pyörä oli ollut parkkeerattuna samaan paikkaan, jossa se on aina ennenkin ollut. Selvisi, että kiinteistön omistaja oli tehnyt sopimuksen yksityisen parkkifirman kanssa pysäköinninvalvonnasta alueella, mutta kylttiä ei oltu pystytetty lainkaan sille tieosuudelle, jota Haapaniemi käytti.

- Valitin tapauksesta sähköisellä kaavakkeella kyseiselle yhtiölle, sillä se oli ainoa tapa. Sain vain tylyn vastauksen, jossa todettiin, että piha-alue on yksityisen pysäköinninvalvonnan alainen alue. Omasta mielestäni sitä ei kuitenkaan tarpeeksi selkeästi ole ilmoitettu, Haapaniemi toteaa.

Haapaniemi valitti asiasta kuluttajaoikeusneuvojalle ja odottaa ratkaisua.

- Sakkoa en aio maksaa.

Villille alalle riittää tulijoita

Koska alalle on hyvin helppo tulla, on moni haistanut parkkivalvonnassa helpon rahan.

- Yrityksen aloittaminen ei vaadi suuria investointeja, sen kun rupeaa kirjoittamaan lappuja sen jälkeen, kun sopimus on saatu aikaiseksi kiinteistön omistajan kanssa. Ajatellaan, että tämä on helppoa rahaa, eikä oteta huomioon sitä, että tämä vaatii henkilökuntaa ja kunnollisen reklamaatioiden käsittelyjärjestelmän, valittelee Suomen pysäköintialan liiton puheenjohtaja ja Q-park-yhtiön toimitusjohtaja Juha Sirenius.

Hänen mukaansa alalla on huonosti toimivia yrityksiä ja se leimaa kaikkia alan toimijoita.

Maksullisen pysäköinninvalvonnan alalla toimii Suomessa 125 yritystä, joista nelisenkymmentä jakaa valvontamaksuja. Useissa tapauksissa firmat on perustettu viimeisten parin vuoden sisällä. Yrityksistä vain kymmenkunta kuuluu alalle eettisiä sääntöjä laatineeseen Suomen Pysäköintialan liittoon.

- Tällaiset virheelliset maksulappujen jakamiset sotivat täysin eettisiä arvojamme vastaan. Vaikka toki virheitä sattuu kaikille. Me emme missään nimessä tällaista harjoita ja me annamme 99,9-prosenttisesti aiheellisia lappuja, Suomen pysäköintialan liiton puheenjohtaja Sirenius sanoo.

Lähteet: YLE Uutiset / Laura Airola