Tähtiä kuin Otavassa

Myllerrys kustantamo- ja kirjakauppamaailmassa kiihtyy entisestään tänä syksynä. Otava ilmoitti torstaina ostavansa Suomalaisen kirjakaupan.

kulttuuri
Janne Mällinen
Tiina Jutila / YLE

Otava-konserni ilmoitti torstaina ostavansa Suomen suurimman kirjakauppaketjun, Suomalaisen kirjakaupan. Ostos tuli yllätyksenä valtaosalle kirja-alaa seuraavista. Aiemmin uskottiin vahvasti, että Suomalainen päätyisi Suomen markkinoille rantautuneelle ruotsalaiselle Bonnierin suvulle.

Otavan paluu kirjakauppiaaksi herättääkin ajatuksia. Otava perusteli eilen ostostaan halulla panostaa suomalaiseen kirjallisuuteen. Samalla konserni kokee turvaavansa kirjojen laajan valikoiman jakelutien. Otavalaiset korostivat eilen erityisesti sitä, että kaupan kautta suomalainen kirjakauppa pysyy kotimaisessa omistuksessa.

Kirjakauppaketjun ostamisella Otava varmisti paikkansa ja antoi eväitä pian nähtävään kaksintaisteluun markkinaosuuksista Bonnieria vastaan.

Bonnier on lähtenyt sotajalalle hakemaan suomalaisten lukijoiden kirjaeuroja sulauttamalla ostamansa WSOY:n ja Tammen kaunokirjallisuuspuolet. Vielä tänä syksynä kuulemme millä tavalla kaksi perinteikästä kustannustaloa lyövät hynttyynsä yhteen. Yhdistyminen voi tarkoittaa organisaatioiden sulauttamisen ja johdossa tapahtuvien muutosten lisäksi sitä, että kahden talon kirjasadosta sulautetaan aiempaa selkeästi suppeampi kustannuslinja, jonka markkinointiin Bonnierilla on erinomaiset väylät. Markkinointiniminä WSOY ja Tammi toki jatkanevat elämäänsä, mutta esimerkiksi WSOY:n alla toimineen Weilin+Göösin pikkuhiljaa tapahtunut hiipuminen osoittaa että nimet ovat vain nimiä.

Bonnierilla on hallussaan osake-enemmistö pohjoismaiden suurimmasta verkkokirjakaupasta, Adlibriksesta. Nyt on arvailujen varassa, aikooko Bonnier laajentaa Suomessa verkkokauppatoimintaansa nykyisestä. Verkkokaupan houkuttelevuutta voi lisätä hieman myös se, että Tammi ja WSOY eivät ole mukana Kirjavälityksen logistiikkapalveluissa. Otavan osuushan Kirjavälityksen osakeomistuksesta kasvoi merkittävästi osana Suomalaisen kirjakaupan ostoa.

Sähköinen kirjakauppa ei ole Suomessa lähtenyt kunnolla käyntiin ja on epätodennäköistä että muutosta tähän tulisi kovinkaan nopeasti. En usko että Bonnierkaan lähtisi Suomessa erityisesti ajamaan sähköistä kirjaa, mutta hanke laajasta ja laajalti markkinoidusta kirjojen verkkokaupasta sen sijaan voi yritystä kiinnostaa. Kokemuspohjaa yrityksellä ainakin riittää ja verkkokauppa on Suomessa vielä piperrystä verrattuna kirjojen myyntiin perinteisestä hyllystä.

Se on varmaa että merkittävimpänä kilpailuaseena on hinta. Ruotsissa Bonnier on jaksanut käydä hintasotaa ja on dumpannut kirjan hinnan niin alas, että pienemmät kustantamot ovat haukkoneet henkeään. Näin voi käydä täälläkin.

Toiminnan keskittyminen kahdelle suurkustantamolle ja myyntitiskien uudelleenjärjestelyt voivat näkyä ajan myötä myös kirjakaupan valikoimissa. Suomalainen kirjakauppa on ostanut ketjuhankintoina vain aika varmoja myyntinimiä ja uusien kirjojen valikoima on suhteellisen suppea verrattuna esimerkiksi Akateemisen kirjakaupan tarjontaan. Kirjakaupalle merkittävät marketit keskittyvät nekin vain hyvin myyviin nimiin ja pokkareihin.

Odotettavissa olevat muutokset WSOY:n ja Tammen kustannustoiminnassa eivät ainakaan lisänne nimikkeiden määrää - päinvastoin. Otava jatkanee nykyisillä määrillään. Ongelmallisempaa voi olla pienillä kustantamoilla, joiden on vaikeampi kilpailla hinnoilla. Niiden kustannustoiminta ei välttämättä kestä enää ns. pienten painosten kirjailijoita samalla tavalla kuin nykyään ja tätä kautta tarjonta voi ohentua. Hyllyt täyttyvät siis varmoista tai ainakin varmoiksi koetuista kirjailijanimistä.

Lähteet: Janne Mällinen - kirjoittaja on YLE Uutisten kulttuuritoimituksen päällikkö