Sähköinen kulttuuri muuttaa sisustuksen trendejä

Internet ja sähköiset mediat muokkaavat kotien sisustusta entistä enemmän. Trenditutkijan mukaan nuorten aikuisten kodeissa yhä useampi jättää esimerkiksi kirjahyllyn hankkimatta. Koteihin jaettavat perinteiset sisustustuskuvastot peilaavat kuitenkin edelleen suomalaisten sisustusmakua.

kulttuuri
Tyylikäs olohuone 60-luvulta.
Aiemmille sukupolville kirjahylly on saattanut olla tietty itseilmaisun symboli. Tässä on esimerkki 60-luvun alusta.Erkki Suonio/YLE

Sähköinen kulttuuri ja netissä eläminen ovat muuttaneet nopeasti kodin sisustusta. Nuoret aikuiset eivät enää haaveile kirjahyllystä kodin keskipisteenä kuten vielä edellinen sukupolvi, sanoo trenditutkija Markus Keränen 15/30 Research -tutkimusyrityksestä.

- Jos ajatellaan aikaisempia sukupolvia, niin kirjahylly on saattanut olla tietty itseilmaisun symboli, Keränen sanoo.

Hänen mukaansa muun muassa sähköinen kulttuuri on vaikuttanut siihen, että kirjahyllyjen myyntimäärät ovat pienentyneet.

Ruoan merkitys on muuttunut

Keränen kertoo, että myös ruoan asema kodissa on muuttunut. Aiemmin keräännyttiin pöydän äärelle ja toiminnan keskipisteenä oli ateria.

Nykyään etenkin nuoret aikuiset elävät internetissä ja ruokailu hoituu siinä sivussa. Tämä vaikuttaa myös kotien sisustusratkaisuihin ja tilankäyttöön. Ruokapöytää ei välttämättä löydy kotoa enää ollenkaan.

Kuvasto yltää lähes joka kotiin

Ikean suomenkielistä kuvastoa painetaan 1,5 miljoonaa kappaletta. Syyskuussa alkavan kioskijakelun kautta lähes jokainen suomalainen voi kurkistaa siihen, millaiset ovat elämisen ja sisustamisen trendit.

Trenditutkijan silmin Ikean luettelo kertoo sen, että huonekalujätti osaa hyvin hyödyntää muiden innovaatioita. Toisaalta yrityksen vahvuus on elämäntyylin ja ajanhengen ymmärtämisessä.

- Kyllähän voisi jopa ajatella niin, että tämä kuvasto ja Ikean tarjonta muokkaavat voimakkaasti suomalaista kulttuuria ja sisustusta, Keränen arvioi.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset / Irmeli Kangaspunta