Kampaajan puheripuli voi karkottaa asiakkaan

Lehden lukeminen tai silmien kiinni laittaminen ovat hyviä ja kohteliaita vinkkejä parturi-kampaajalle, ettei asiakas ole nyt juttutuulella. Pitkän linjan parturi-kampaaja mukaan kaikki eivät kuitenkaan opi lukemaan asiakkaan olotilaa, ja silloin asiakas todennäköisimmin äänestää jaloillaan.

parturit ja kampaamot
Kampaaja laittaa kumikäsineitä käteensä.
YLE

- Kun asiakas istuutuu tuolille, pakolliset asiat käydään tietysti läpi. Jos asiakas haluaa vain istua ja rentoutua aivan hiljaa, hän ottaa ehkä lehden käteensä tai saattaa sulkea silmänsä. Nämä ovat aika hyviä merkkejä kampaajalle, että nyt taustalla pitäisi olla hiljaa, kertoo kankaanpääläinen parturi-kampaaja Inkeri Viitanen Purasen parturit -liikkeestä.

Viitasen mukaan asiakkaan mielenliikkeiden lukemista ei niinkään opeteta hiusalan koulutuksessa, vaan se opitaan työelämässä ajan kanssa.

- Tosin kaiki eivät opi tätä koskaan. Jos on kova tarve puhua, sitä ei välttämättä huomioi riittävästi asiakkaan olotilaa. Asiakas äänestää sitten todennäköisimmin jaloillaan.

Viitasen mielestä uudet kampaajat ja parturit silti enemminkin keskittyvät työhönsä ja seurusteleminen jää vähemmälle, vaikka asiakas olisikin juttutuulella.

Leelian lepotuolissa

Parturi-kampaajan tuoli on edelleen jonkinlainen Leelian lepotuoli. Parturin tai kampaajan tuolilla istutaan vähintään puoli tuntia. Siinä ehtii Viitasen mukaan käydä läpi asiakkaiden ilon ja surun hetket, jos asiakkaalla on tarve puhua.

- Paikat, joissa vot tuoda omia tuntojasi esille, ovat aika vähissä. Pankkipalvelut on viety paljolti koneelle ja kaupan kassallakin on kiirettä.

- Kirjoittamaton sääntö on, että se mitä asiakas kertoo, jää näiden seinien sisälle.

Lähteet: YLE Satakunta