E10-bensiinin testiauto hajosi Saksassa

Tahallaan E10-bensiinillä väärin tankattu auto on rikkoontunut Saksan autoliitto ADAC:n kestotestissä. Koe ajettiin Opel Signum 2.2 Direct -autolla, johon E10 ei valmistajan mukaan sovellu. Auton polttoainepumppu alkoi vuotaa 27 000 kilometrin kohdalla.

Kuva: ADAC

ADAC halusi testillään selvittää vaikuttaako polttoaineen korkeampi etanolipitoisuus väärin tankattuna koeauton toimintaan. Vielä testin väliraportissa kesäkuussa auton kerrottiin toimineen moitteetta jo 16 000 kilometriä.

Autoliitto ADAC:n mukaan kokeilu osoittaa, että korkeampi etanolimäärä lisää sittenkin korroosiota niiden autojen polttoainejärjestelmissä, joihin E10-bensiinin ei luvata soveltuvan. ADAC ohjeistaakin nyt autoilijoita noudattamaan tarkasti autonvalmistajien ohjeita oikeasta polttoainelaadusta.

ADAC:n tietoon ei kuitenkaan ole tullut yhtään tapausta, joissa E10 olisi aiheuttanut ongelmia sellaisissa autoissa, joihin valmistaja lupaa polttoaineen käyvän. Yli 17 miljoonan jäsenen ADAC on maailman toiseksi suurin autoilujärjestö.