1. yle.fi
  2. Uutiset

Pyöräilyaktiivit haluavat puistoreitin keskustan halki

Ryhmä pyöräilyaktiiveja haluaisi luoda Helsinkiin puistojen kautta kulkevan pyöräilyreitistön. Aktiivien mielestä pyöräily jää liikennesuunnitelmissa häntäpäähän eikä pyöräilykokemusta huomioida tarpeeksi.

pyöräily
Entinen junarata- ja tunneli Pasilassa.
Pasilasta Kumpulaan johtava junatunneli ja vanha ratapohja ovat Viherbaana-idean keskeinen väylä.YLE Helsinki
Pyöräilijät taluttavat pyöriä vanhaa ratapohjaa pitkin

Toimiiko Helsingin pyörätiereitistö jouhevasti, entä voisiko työmatkapyöräily olla nautinnollisempaa?

Ryhmä Kumpulan ja Vallilanlaakson asukkaita on kehittänyt näiden kysymysten pohjalta ehdotusta pyöräilyn viherbaanaksi. Se yhdistäisi puistoja pyöräreitiksi Vanhankaupunginlahdelta Pikku-Huopalahteen ja keskustaan.

- Viherbaana pitää sisällään sen, että pyöräily ajatellaan kokemuksena ja se on puistopyöräilyn väylä, eli pystyy samassa tasossa puistossa pyöräillen tekemään arkisia työmatkoja tai huvipyöräilyä, kuvailee viherbaana Olli Hakanen, mies Viherbaana-idean takana.

Poikittaisliikenne on pyöräilyn pullonkaula

Helsingissä on linjattu erilaisia strategioita esimerkiksi työmatkapyöräilyn edistämiseksi ja piirretty katuihin pyörätaskuja.

Facebookissa toimivan Viherbaana-ryhmän mielestä pyöräily jää kuitenkin pahnan pohjimmaiseksi liikennesuunnitelmissa ja niputetaan turhaan jalankulun kanssa.

- Niillä on omat ominaisnopeutensa, jotka pitäisi huomioida siten, että on ihan omia pyöräilijöiden teitä ja jalankulkijoiden teitä, Hakanen pohtii.

Pyöräilyn suunnitelmia tekevän liikenneinsinöörin mielestä hankalinta on sompailu kaupungin halki.

- Poikittaissuunnassa pyöräilyliikennettä haittaa ehkä nämä samat tekijät kuin joukkoliikennettäkin, että poikittaissuunta on selkeästi haasteellisempi kuin nämä säteittäiset, myöntää liikenneinsinööri Marek Salermo, Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto.

Junatunneli pyöräilykäyttöön?

Niin sanottua pyöräilyn kehä ykköstä varten viherbaanalaiset ehdottavat, että jo ensi vuonna Kumpulanlaakson ja Pasilan ratapihan yhdistävä entinen junatunneli otettaisiin pyöräilykäyttöön.

- Tässä pitäisi olla hiekkapäällysteinen pyörätie, joka yhdistää Kumpulan kartanonlaakson tähän Ratapihanpuistoon ympäristötaidetta, Olli Hakanen sanoo.

- Ihan teknisesti tämän olemassa olevan tunnelin valjastaminen viherbaanan käyttöön nykyisillä reunaehdoilla, mitä suunnittelupapereissa on ja mitä lautakunnissa on hyväksytty, niin on melkolailla mahdotonta. Olkoon sitten viherbaana suunnitelmana kuinka hyvä tahansa, Marek Salermo sanoo.

Mutta mikä siinä puistossa pyöräilyssä on niin hienoa?

- Kun katsot vähän ympärillesi, täällä on kukkasia, linnut laulavat, ihmiset ovat hyvällä tuulella, kukaan ei tööttää, kukaan ei aukaise autonovea eteesi, Hakanen hehkuttaa

Lähteet: YLE Helsinki / Ville Mättö

Lue seuraavaksi