Bonuskorttien ylläpito näkyy ruuan hinnassa

Vain rankasti ostoksensa keskittävä voi hyötyä kanta-asiakaskorteista. Lasku kanta-asiakasjärjestelmien ylläpidosta lankeaa ennen kaikkea vähän kuluttavalle yksineläjälle ja niille, joilla kanta-asiakaskorttia ei ole.

Asiakkaat maksavat kanta-asiakasjärjestelmän ylläpidosta ruokakassin hinnassa. Kuva: YLE

Luulitko, että voitat vilauttamalla etukorttia kaupan kassalla? Tämä ei täysin pidä paikkaansa, sillä todellisuudessa asiakkaat maksavat kanta-asiakasjärjestelmän ylläpidosta ruokakassin hinnassa.

- Osuutta on mahdotonta sanoa, mutta kyllähän kanta-asiakasjärjestelmä näkyy hinnoissa muiden kulujen tavoin, sanoo Turun kauppakorkeakoulun professori Heli Marjanen.

Bonussetelit ovat toki rahanarvoista etua, mutta tosiasiassa kanta-asiakkuuden edut eivät ole selkeästi osoitettavissa. Jos viisihenkinen perhe keskittää kaikki ostoksensa yhden kanta-asiakkuuden alle, voi kortin näyttämisestä hyötyäkin.

Kaupat uskovat korttien tehoon

Kanta-asiakkuus palkitsee koko ajan kasvavasta kuluttamisesta, jolloin vähän kuluttavat joutuvat enemmänkin maksumiehen rooliin.

- Yksin asuvat ja ne, joilla ei ole varaa kuluttaa, eivät koskaan pääse käsiksi bonuksiin, Marjanen sanoo.

Halpenisiko ruoka, jos kanta-asiakaskorteista luovuttaisiin?

- Tarjoukset olisi varmasti kohdistettu toisella tavalla, eli ne jakautuisivat vähän toisella tavalla. Mutta sitä, halpenisiko ruoka, on vaikea arvioida, Marjanen sanoo.

Kauppiaiden mielestä tilanne on toinen.

- Kanta-asiakasohjelmien avulla saatavan tiedon kautta kauppa pystyy ohjaamaan paremmin liiketoimintaa. Sen pitäisi näkyä kuluttajalle tehostuneena toimintana ja alempina hintoina, sanoo Suomen Lähikaupan markkinointijohtaja Kari Luoto.