Flunssan jälkeen liikkumista lisättävä asteittain

Liian nopeasti flunssan jälkeen aloitettu liikunta voi vaarantaa terveyden. Urheilun määrää ja tehoa tulee lisätä parantumisen jälkeen asteittain, jotta keho ehtii palautua flunssan aiheuttamasta rasituksesta.

influenssa
Lenkkeilijä
Kalle Niskala / Yle

Flunssa on elimistölle kova paikka. Taudin aikana ihmisen verisoluissa tapahtuu muutoksia ja verenkiertoon voi päästä viruksia sekä bakteereita. Nämä hakeutuvat herkästi esimerkiksi nielusta sydänlihakseen aiheuttaen sydänlihastulehdusta tai keuhkoihin aiheuttaen keuhkokuumeen.

- Erittäin vaarallisia sairauksia molemmat, muistuttaa urheilulääkäri, valmentaja Harri Hakkarainen.

Flunssan jälkiseuraamuksia voi pahentaa liikunta, jos ihminen aloittaa sen liian nopeasti tai raskaasti parantumisensa jälkeen.

- Paluun liikuntaan pitää olla kevyempää kuin liikkuminen oli ennen flunssaa. Tässä tehdään usein virhe, ja aloitetaan liian kovalla teholla, vaikka ei välttämättä liian aikaisin.

Yksi kuumeeton päivä

Harri Hakkaraisen mukaan vanha ohje yhdestä kuumeettomasta päivästä pitää kutinsa myös flunssasta parantumisen ja liikunnan yhtälössä.

Jos ihmisellä on ollut klassiset flunssan oireet eli nielukipua, yskää ja kuumetta, oireiden helpottamisen jälkeen on syytä pitää yksi kokonainen lepopäivä. Sen jälkeen voi alkaa liikkua, mutta aluksi tavanomaista kevyemmin.

Päivä päivältä harjoitteluun voi lisätä tehoa.

- Jos oireita on kolme päivää, neljäs päivä pitää levätä. Sen jälkeisten kolmen päivän aikana liikuntaa aletaan lisätä. Aloitetaan ensimmäisenä päivänä kävelystä, seuraavana voi hölkätä ja vasta sen jälkeen juosta.

Lähteet: YLE Lahti