Tullikoirilla yhä isompi rooli rajalla

Suomen eteläraja vuotaa kuin seula. Syynä ovat kasvaneet matkustajamäärät ja tätä kautta salakuljetuksen lisääntyminen. Kasvu on ollut erityisen suurta erityisesti Viron liityttyä Schengenin sopimukseen vuonna 2007. Samaan aikaan tullikoirien merkitys Meritullissa kasvaa.

Tullikoira
Tönttö-koira etsii tupakkakätköä rekasta ohjaajansa kanssa.
Tönttö-koira etsii tupakkakätköä rekasta ohjaajansa kanssa.YLE Helsinki / Simo Pitkänen
Tullikoira tapittaa kameraa pallo suussaan.
Tullikoirien merkitys kasvaa meritullissa. Syynä ovat kasvaneet matkustajamäärät ja tätä kautta salakuljetuksen lisääntyminen. Kasvu on ollut erityisen suurta Viron liityttyä Schengenin sopimukseen vuonna 2007. Sekä ihmisiä että koiria tarvittaisiin rajalle lisää, mutta rahaa siihen ei ole.

Tönttö eli Kaukopartion Töntöntöö on salakuljettajan painajainen. Etevä tullikoira on nuoresta iästään huolimatta paljastanut jo lukemattomia savukekätköjä Helsingin Eteläsatamassa.

Tärkeintä koirankoulutuksessa on olla unohtamatta leikkiä.

- Koira menettää kiinnostuksensa kätköjen etsimiseen nopeasti, ellei se saa siitä palkintoa. Palkinto on usein leikkihetki ohjaajan kanssa, Eteläisen tullipiirin tullitarkastaja Jukka Malinen sanoo.

20 000 rajanylitystä päivässä

Tulli on kouluttanut koiria jo vuodesta 1969 lähtien. Vuosittain uusia koiria koulutetaan viidestä kymmeneen. Nykyisin Tullin ainoa koirakoulu toimii Kirkkonummen Veikkolassa, jossa koulutetaan lähinnä labradorinnoutajia.

Huumeidenetsintäkursseja järjestetään kaksi vuodessa, ja juuri alkaneita savukkeiden etsimiseen keskittyviä kursseja korkeintaan yksi. Tarvetta olisi myös enemmälle.

- Tehtävät ovat lisääntyneet ja väkeä on vähennetty. Samaan aikaan matkustajamäärä ja etenkin raskasliikenne ovat lisääntyneet valtavasti, toteaa Jukka Malinen.

Helsingin ja Tallinnan välillä liikennöi parhaimmillaan 30 laivavuoroa päivässä, mikä tarkoittaa jopa 20 000:a Suomenlahden yli kulkevaa henkilöä.

Terveisiä Henna Virkkuselle

Syynä tullin resurssien supistamiseen on vuosien 2008-2011 valtion tuottavuusohjelma. Sen myötä Eteläisestä tullipiiristä eli pääasiassa pääkaupunkiseudulta on vähennetty 141 miestyövuotta eli lähes 18 prosenttia henkilökunnasta. Uusia työntekijöitä ei ole rekrytoitu lähes kolmeen vuoteen.

Tullin johtoportaassa ongelma nähdään kuitenkin pienenä.

- Olen edelleen sitä mieltä, että toimintamahdollisuudet ovat kohtuulliset. Tehostamiseen on vielä varaa. Asiat täytyy laittaa tärkeysjärjestykseen. Tullihallituksen tullivalvontapäällikkö Erik Dannbäck sanoo.

Koirakoulussa jatkuvaan kiireeseen ollaan jo tuskastuneita. Tullin koirakoulun rehtori Ari Nieminen lähettää tullin toiminnasta vastaavalle kuntaministeri Henna Virkkuselle kipakoita terveisiä.

- Tilanne on työntekijöiden kannalta hankala. Emme haluaisi seisoa kädet pytyssä kansainvälisen rikollisuuden edessä, mutta nyt tilanne on lähes senkaltainen. Jos ei ole tekijöitä, ei tule halkoja, Nieminen napauttaa.

Lähteet: YLE Helsinki / Tiina Hyvönen