1. yle.fi
  2. Uutiset

Bloggaaminen on ammattimaistunut

Blogibarometri 2011 -tutkimuksen mukaan suomalainen blogikulttuuri on selvästi ammattimaisempaa kuin vuosi sitten. Blogeja pidetään yhä enemmän kaupallisilla sivuilla ja useat saavat bloggaamisesta myös palkkaa.

Kotimaan uutiset
Kuva Indiedays-blogisivustosta
Indiedays-sivusto maksaa blogikirjoittajilleen palkkion näiden tuottamasta sisällöstä. Tuloja sivusto puolestaan saa mainosmyynnistä.YLE Uutisgrafiikka

Bloggaaminen on ollut tähän asti monelle lähinnä hauska harrastus. Viestintätoimisto Manifeston tekemän Blogibarometri 2011 -tutkimuksen mukaan bloggaaminen kuitenkin ammattimaistuu kovaa vauhtia. Päiväkirjamaisesta verkkokirjoittamisesta on tullut yhä useammalle myös tulonlähde ja oman asiantuntemuksen väylä.

Erilaisia blogeja pidetään Suomessa tuhansia. Viestintätoimisto Manifeston tutkimuksen kohteena ovat olleet elämäntapa-aiheita käsittelevät niin sanotut lifestyle-blogit, kuten mm. muoti-, ruoka- ja sisustusblogit. Tutkimus julkaistiin nyt kolmannen kerran.

Asiantuntijuus kasvanut

Tutkimukseen vastanneista lähes puolet pitää itseään asiantuntijoina. Viime vuonna tätä mieltä oli vielä vain neljännes. Avoimen ja rehellisen tiedon välittäjinä pitää itseään vähän yli puolet vastanneista, kun viime vuonna luku oli 39 prosenttia.

Manifeston viestintäkonsultti Hanna Pätilän mielestä blogikulttuuri on kehittynyt paljon viime vuosien aikana ja bloggaajien tavoitteet ovat ammattimaistuneet. Blogin avulla halutaan verkostoitua, kehittyä ammatillisesti sekä saada toimeentuloa.

- Bloggaajat ovat huomanneet, että blogin kautta voi edistää uratavoitteita tai profiloitua jonkin alueen asiantuntijaksi, sanoo Pätilä.

Bloggaamisesta tulonlähde

Vastaajista 38 prosenttia kertoo ansaitsevansa bloginsa kautta. Useimmiten tämä tarkoittaa muun muassa rahanarvoisia tuotteita, mainosyhteistyötä tai kutsuja erilaisiin tilaisuuksiin.

Tutkimukseen osallistuneista bloggajista joka viides kertoi saavansa palkkaa bloggaamisesta. Lukumäärä on tuplaantunut viime vuodesta. Blogi ei yleensä ole kuitenkaan bloggaajan ensisijainen tulonlähde.

Muotiblogit ovat olleet pitkään Suomen suosituimpia blogeja. Tutkimuksessa mukana olleista muotibloggaajista 75 prosenttia saa palkkaa bloggaamisesta.

Yli puolet vastanneista on myös sijoittanut bloginsa jonkin kaupallisen yrityksen tai median sivuile. Bloggaajat tavoittelevat yhteistyöllä kehittymistä bloggaajina ja lisänäkyvyyttä omalle blogilleen. Myös taloudellinen hyöty motivoi yhteistyöhön.

Yritykset löysivät blogit

Parin viime vuoden aikana myös yritykset ovat löytäneet bloggaajat. Heistä on tullut monille yrityksille vakiintunut sidosryhmä ja yhteydenottoja bloggaajiin tehdään jopa päivittäin. Bloggaajat suhtautuvat tähän myönteisesti.

Toisaalta joidenkin yritysten asenteissa löytyy vielä kehittymistäkin.

- Kirjoittajia saatetaan pitää pikkutyttöinä, joille tarjotaan suurta mahdollisuutta mainostaa jotain tuotetta, Hanna Pätilä sanoo.

Pätilän mielestä bloggaajasuhteiden rakentaminen tulisi tänä päivänä olla varteen otettava osa yritysten sosiaalisen median strategiaa.

Blogien kirjo on laaja

Viestinnäntutkija Janne Matikainen Helsingin yliopistosta pitää tutkimuksen tuloksia mielenkiintoisina ja tutkimusta hyvin tehtynä. Suomessa on kuitenkin kymmeniä tuhansia bloggaajia ja erilaisten aiheiden kirjo on laaja. Matikaisen mielestä tutkimuksesta ei voi nähdä koko kuvaa suomalaisesta blogikirjoittamisesta.

- Bloggaaminen on hieman hankala, monimuotoinen ja muuttuva tutkimuskohde. Tämä on nyt yksi otos suomalaisesta blogosfääristä. Tutkimuksesta näkyy parhaiten se kehityssuunta, johon bloggaaminen tällä elämäntapa-alueella on menossa, Janne Matikainen sanoo.

Blogibarometri-tutkimukseen valitaan eniten lukijoita saaneita lifestyle-blogeja.Tänä vuonna tutkimukseen osallistui 110 bloggaajaa, joista 97 naista ja 13 miestä. Vastaajien keski-ikä on 30 vuotta. Mukana oli muoti-, kauneus-, ruoka-, sisustus-, urheilu- ja hyvinvointiblogien kirjoittajia.

Lähteet: YLE Uutiset / Markku Pitkänen

Lue seuraavaksi