Kala tulee kotiovelle

Merikrottia, äyriäissekoitusta vai kuhaa? Eksoottisia mereneläviä moneen lähtöön tuodaan nykyään kotiovelle asti. Kala-Auto on kiertänyt ovelta ovelle viiden vuoden ajan ja markkina-alue kasvaa jatkuvasti.

kalat
Rapuja tarjoiluastiassa.
Yle

- Maailman vanhin tapahan tämä on käydä kauppaa, naurahtaa Patricia Strandberg Kala-Autosta.

- Nykyään ihmiset ovat vain niin tottuneita käymään kaupassa, että ovikaupustelijoita pidetään herkästi hiukan epäilyttävinä, hän kertoo.

Oppia Jäätelöautosta

Ummikkoruotsalaiset Kenneth Kilbäck ja Marc Ericsson perustivat Kala-Auton Suomeen vuonna 2006 osaamatta sanaakaan suomea. Heillä oli kuitenkin pitkä kokemus Ruotsissa Jäätelöauton toiminnasta sekä Kala-Autosta joka Ruotsissa jo toimi.

Aluksi yritystä pyöritettiin perheen ja pakettiauton voimin. Viiden vuoden rupeaman jälkeen autoja on jo 12, työntekijöitä yli 30 ja kauppaa laajennetaan jatkuvasti rannikolta sisämaahan. Samalla alueella Kala-Auto käy kolme kertaa vuodessa ja miekkakalat, merikrotit ja muut eväkkäät voi tilata myös etukäteen netistä.

Kalaa ympäri maailmaa

Patricia Strandberg kertoo, että kaukaisimmat herkut tulevat Uudesta-Seelannista. Kala pysyy tuoreena, sillä se pakastetaan ohueen merivesikalvoon heti fileoinnin jälkeen ja sulatetaan vasta kotikeittiössä.

- Nykyään kun lähiruoka on muodissa tulee paljon kyselyitä hiilijalanjäljestä ja siitä, onko järkevää toimittaa kalaa toiselta puolelta maailmaa. En kuitenkaan usko, että se on sen haitallisempaa kuin rekkaralli, jota Suomessa käydään jatkuvasti kun elintarvikkeita rahdataan etelä-pohjoinen -akselilla kaikkine välivarastoineen, sanoo Strandberg.

Kalaa tuodaan myös Luoteis-Atlantilta sekä Aasiasta.

Etelässä äyriäisiä, muualla kalaa

Kala-Auto on alusta saakka toiminut etelärannikolla mutta nyt toiminta on laajentunut myös Turkuun, Lahteen ja Tampereelle. Kysyntä alueittain on jakaantunut kahtia.

- Pääkaupunkiseudulla ihmiset ovat tottuneita syömään vähän erikoisempiakin mereneläviä ja äyriäisistä, scampeista ja muista erikoisuuksista osataan valmistaa erilaisia ruokalajeja mutta mitä kauemmas mennään, sitä enemmän myydään pelkkää kalaa, sanoo Strandberg.

- Kyllä lohi ja kuha ovat ne tuotteet, joilla pakastinta täytetään pääkaupunkiseudun ulkopuolella mutta uskoisin että ajan mittaan eksoottisemmatkin herkut menevät kaupaksi.

Pulaa kauppiaista

Kala-Auto laajentuu jatkuvasti mutta uusia kauppiaita ei ole helppo löytää.

- Onhan tämä tietysti aika fyysistä hommaa, kävelyä tulee useampi kilometri illassa mutta toisaalta työaika on vain viisi tuntia, saa olla ihmisten kanssa tekemisissä ja työ on itsenäistä, summaa Patricia Strandberg.

- Pikku hiljaa myös asiakaskunta vakiintuu eikä tämä ole mitään kalanhajuista hommaa kun kyse on pakasteista. Kauppaista löytyy niin nuoria kuin vanhojakin, sekä miehiä että naisia.

Omaa tunnussäveltä Kala-Autolla ei vielä Jäätelöauton tapaan ole eikä sitä ole kuulemma edes vakavissaan mietitty.

Lähteet: Yle Helsinki/ Miia Krause