1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. näytelmät

Uutta Miko Kivistä Lahdessa

Lahden kaupunginteatterin syksyssä nähdään uutta kotimaista draamaa. Miko Kivisen kirjoittaman Kotimaa@taakse.jai –näytelmän ohjaa Samuli Reunanen. Hän oli mukana luomassa niin sanottua Kajaanin teatteri-ihmettä Kristian Smedsin johtajakaudella.

Ohjaaja Samuli Reunanen teatterirekvisiitan keskellä Lahden kaupunginteatterin Eero-näyttämöllä. Kuva: YLE/ Tuija Veirto

- Minulla on Kajaanista hyviä muistoja, sitä paloa muistelee jotenkin myyttisenä kulta-aikana. Kokemus asetti riman ammatillisen korkealle, kertoo ohjaaja Samuli Reunanen.

Kotimaa@taakse.jai (siirryt toiseen palveluun) on Samuli Reunaselle kolmas ohjaustyö Lahdessa. Kantaesityksen käsikirjoittaja Miko Kivinen muistetaan Lahdessa erityisesti Koko perhe maitohapoilla –näytelmästä

- Nytkin tekstissä on irroteltu kunnolla, kertoo Reunanen.

Kotimaa@taakse.jai (siirryt toiseen palveluun) on markkinointitekstin mukaan ”traaginen kreisikomedia”. Näytelmän voisi ohjaajan mielestä määritellä myös esimerkiksi ”hifipuskafarssiksi”.

Kivinen ja Reunanen tekevät yhteistyötä ensimmäistä kertaa.

- Olemme kyllä toistemme tekemisiä mielenkiinnolla seuranneet. Se on aina herkkää peliä, kun lähtee kirjailijan työtä ronkkimaan, mutta yhteistyö on pelannut hyvin.

Sekalaista seurakuntaa

Eero-näyttämöllä nähdään sekalainen seurakunta roolihahmoja.

- On kukkakauppias Tarja, joka on ikäkriisissä ja saa mittansa täyteen työstä ja parisuhteessa, on vastarakastunut nuoripari ja pariskunta, joka hakee teknologiasta apua rakastumisen tunteen löytämiseksi uudelleen, on moniongelmainen lähiönuori, joka haaveilee laulajanurasta ja tämän bisneksiin keskittyvä isä ja niin edelleen…

- Kaiken keskellä häärää kanipariskunta laboratorio-olosuhteissa ihmettelemässä, että mahtavatkohan elää ollenkaan omassa luonnollisessa ympäristössään.

Kyseessä on Reunasen mukaan ryhmäkuva tai siivu kansakunnasta ja leikinomainen tutkielma lähitulevaisuudesta.

- Kireät pipot on jätetty kotiin ja komediaa haettu siitä ihmisenä olemisen tuskasta. Naurua tässä on yritetty synnyttää ja löydettykin, kuvailee ohjaaja näytelmän harjoitusprosessia.