1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Suomalaisnuoret perustivat Euroopan ensimmäisen Peking-oopperaryhmän

Suomeen on perustettu Euroopan ensimmäinen perinteisen kiinalaisen teatterin ryhmä. Wusheng Company on kahden Kiinassa opiskelleen suomalaismiehen kokoonpano. Akrobatiaa, taistelulajeja ja värikkäitä asuja sisältävä taidemuoto vaatii vuosikymmenten opiskelun.

kulttuuri
Antti Silvennoinen ja Elias Edström lavalla.
Antti Silvennoinen ja Elias Edström tekevät Peking-oopperaa eli Jingjua, jonka tunnistaa värikkäistä vaatteista, kasvomaaleista, akrobaattisista taistelukohtauksista ja tyylitellystä näyttelemisestä.YLE

Vastaperustetun Wusheng Companyn jäsenistä vanhempi, Antti Silvennoinen ihastui Peking-oopperaan kahdeksan vuotta sitten.

- Olin vaan että vau, tämä on ihan sairaan hienoa. Siltä istumalta mä päätin, että pitää mennä opiskelemaan tuota, kuvailee Silvennoinen ensikokemuksiaan Peking-oopperasta.

Silvennoisen innostus tarttui kiinalaisia taistelulajeja harrastaneeseen kollegaan. Näyttelijä Elias Edströmin mielestä taidemuodossa vaikutti aluksi asut, meikit ja liikkeet, joista esityksen kauneus paistoi. Myös taistelu ja akrobatiikka kiinnosti.

Peking-ooppera on vuosisatoja vanha taidemuoto

Peking-oopperan eli Jingjun tunnistaa värikkäistä vaatteista, kasvomaaleista, akrobaattisista taistelukohtauksista ja tyylitellystä näyttelemisestä. Musiikki ja tietynlainen laulutyyli kuuluvat myös esitykseen.

Peking-ooppera syntyi vuonna 1790, kun useat paikallisten draamatyylien edustajat kokoontuivat Kiinan pääkaupunkiin keisarin syntymäpäiville. Eri tyylien synteesistä syntyi Peking-ooppera.

Esityksessä käytetään aina tietynlaisia henkilöhahmoja. Kullakin hahmolla on tarkoin määritellyt ominaispiirteensä: laulutyyli, ikä, luonteenpiirteet, ammatti, meikkityyli.

Opiskelu Kiinassa vaatii kuntoa

Miehet ovat opiskelleet fyysistä teatteria Suomessa ja Peking-oopperaa Kiinassa. Kiinassa opetus on erityisen vaativaa, sanoo Silvennoinen.

- Jos on puolentoista tunnin opetustunti, niin sen jälkeen on ihan loppu, koska opettajat ovat niin vaativia. Ja se on vaan hyvä.

Opiskeluun piiskataan, sillä yhdenkin Peking-oopperan hahmon liikkeiden oppimiseen menee vuosikymmeniä.

Suomessa Peking-ooppera vielä vierasta

Kiinassa suomalaismiehet ovat törmänneet sensuuriin seuratessaan opettajiaan, joiden on hallituksen pelossa tarkkaan mietittävä esityksiään.

Suomalaismiehet tunnistettiin Kiinassa kuppiloissakin, sillä he ovat esiintyneet Kiinan televisiossa.

- Kaikki olivat aivan hiljaa ja katsoivat mua ja televisiota ja sanoivat sitten "Hei hei, sä olit äsken televisiossa. Joo, sä osaa tota ja sun kaveri osaa tätä", kuvailee Edström outoa tilannetta.

Ennen seuraavaa opintomatkaansa kaksikko kiertää Suomen kouluissa esittämässä taitojaan ja avartamassa lasten maailmankuvaa.

- On olemassa muutakin teatteria kuin mitä laitosteattereissa näkee, muistuttaa Silvennoinen.

Lue seuraavaksi