Nykypäivän merimiehillä on vanhanajan arvoja

Merikapteeni Tapani Salmenhaara on huomannut, että nuoret hakeutuvat merille edelleen osittain samoista, romanttisistakin syistä kuin satoja vuosia sitten. Pestit jäävät tosin nykyisin usein lyhyemmiksi.

Merenkulkuhenkilöstö
Laiva kulkee jäissä Kotkan edustalla, merisavua ilmassa
Avovesi höyryää kovassa pakkasessa.YLE / Raine Martikainen

Tapani Salmenhaara on Kymenlaakson ammattikorkeakoulun merenkulun ja meriturvallisuuden erityisosaaja. Keskiviikkona hän luennoi Merikeskus Vellamossa siitä, mikä saa mikä saa miehet merille.

- Peruslähtökohta on elannon hankkiminen. Parisataa vuotta sitten oli suuria perheitä, joilla ei ollut muita vaihtoehtojakaan. Lisäksi oli haaveita nähdä maailmaa ja nauttia vapauksista, Salmenhaara sanoo.

Vanhoihin aikoihin 1800-luvulla osa merimiehistä piti merille lähtöä lyhytaikaisempana projektina. Meriltä hypättiin siirtolaisiksi Amerikkaan tai esimerkiksi Australiaan. Salmenhaara kertoo, että noihin aikoihin suomalaisia merimiehiä hyppäsi runsaasti vieraisiin laivoihin.

- 1800-luvun puolivälissä Suomi oli suuri ja merkittävä merenkulkuvaltio. Suomen kauppalaivasto oli maailman 19. suurin. Laivoihin tarvittiin paljon miehistöä, mutta se koettiin heikommin palkatuksi kuin maailmalla. Houkutin oli suuri vaihtaa maailmalla työnantajaa.

Vuotava ala

Väliaikaiset laivapestit ovat nykyään vielä arkipäiväisempiä. Kymenlaakson ammattikorkeakoulu käynnistelee hanketta, joka selvittäisi, minne merimiehet tänä päivänä kaikkoavat. Merenkulkualalta poistuu enemmän väkeä kuin sinne saadaan koulutettua.

- Ala vuotaa, nuoret hakevat toisentapaisiin tehtäviin. Ammatissa ei pysytä niin kauaa kuin aiemmin.

Salmenhaara on huomannut opiskelijoita haastatellessaan, että niitä jotka merellä päättävät lähteä, kiehtovat samat asiat kuin merimiehiä vuosisatoja aikaisemminkin.

- Peruselementti taustalla on sama: vapaudenkaipuu, unelmat, haasteellinen työ, ulkomaat ja meret kiinnostavat.

Alan työnäkymät ovat Salmenhaaran mukaan hyvät.

- Meille välitetyn informaation mukaan näyttää siltä, että työtä on tarjolla tulevaisuudessakin. Vaihtoehtoja on paljon, tämä on varsin globaali ala. Niin kauan kun on elämää, on merenkulkua, se on merkittävä osa maailmankauppaa.

Palkkaa Välimeren auringon alla

Omat muistot alalta merikapteenilla ovat ruusuiset. Unelmat ja haaveet vetivät alalle myös rantakaupungin kasvatin. Halu nähdä maailmaa ja uusia ihmisiä syveni, kun naapurista lähti väkeä merille. Lopulta todellisuus ylitti unelmat.

- Kun ensimmäistä kertaa nautiskeli Välimeren lämmöstä, niin sitä mietti, että maksetaanko tästä vielä palkkaakin. Mutta kyllä se totuuskin paljastui, että täyttä työtä se on.

Merillä suusta suuhun kiertävä sana synnyttää tarinoita, joista Salmenhaara muistelee Tanskaan sijoittuvaa miehistönhankintaan liittyvää kertomusta.

- Kaveri oli kalalaivan kanssa Kööpenhaminassa ja miehistö ei saapunut ajallaan laivalle. Hän soitti poliisille, että tuokaa Nyhamnista kaikki suomea puhuvat laivalle. Poliisi toi ja sitten merellä huomattiin, että joukossa on yksi suomalainen, joka ei ollut merimies vaan lomalla oleva kansakoulun opettaja. Kalareissulle ilmeisesti lähtivät kuitenkin vielä.

Lähteet: YLE Kymenlaakso / Niklas Joki