1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Ulkomaat

Venäjän lentoturvallisuutta ei vaaranna vain koneiden ikä

Venäjän lentoturvallisuudella on paljon muitakin uhkia kuin ikääntyneet lentokoneet, sanovat asiantuntijat. Asia on noussut Venäjällä puheenaiheeksi Jaroslavlin viime viikon lento-onnettomuuden ja muiden viimeaikaisten turmien vuoksi.

Ulkomaat
Vaurioituneita lentokoneen osia kerätään Jaroslavlin lähellä.
Jaroslavlin ulkopuolella pudonneen YAK-42-lentokoneen jäännöksiä kerättiin 9. syyskuuta. Onnettomuudessa kuoli 44 ihmistä, joista suurin osa oli Lokomotiv Jaroslavl -jääkiekkojoukkueen jäseniä.Maxim Shipenkov / EPA

Jaroslavlin lentoturman jälkeen Venäjällä on vaadittu uusimaan ikääntyneet neuvostoaikaiset lentokoneet uusilla länsimaisilla koneilla. Vaikka suuret yhtiöt, esimerkiksi Aeroflot, ovat jo siirtynet lähes kokonaan Boeingin ja Airbusin koneisiin, pienet yhtiöt lentävät edelleen neuvostoajalta periytyvällä kalustolla.

Asiantuntijoiden mukaan konekannan vaihtaminen ei kuitenkaan riittäisi estämään vaarallisia ongelmia lentoliikenteessä, vaan muita ongelmia on paljon: henkilökunnan puutteellinen koulutus, rapistuneet lentokentät, heikko viranomaisvalvonta ja turvallisuustoimien laajat laiminlyönnit voittojen saamiseksi.

Neuvostoaikana apulaisilmailuministerinä toiminut lentäjä Oleg Smirnov ja muut asiantuntijat sanovat, että alan ongelmia pahentavat hallituksen tehottomuus ja korruptio. Heidän mukaansa viranomaiset sulkevat silmänsä turvallisuusongelmilta.

Jaroslavlin turman tutkijat eivät ole vielä kertoneet turman syytä, mutta ainakaan toistaiseksi he eivät ole löytäneet merkkejä koneviasta. Kaksi saman omistajan konetta kuitenkin määrättiin lentokieltoon, kun osoittautui, että koneessa oli osia, jotka olivat olleet liian pitkään käytössä.

Neuvostoaikaisten koneiden pitäminen lentokykyisinä on hankaloitunut, koska varaosia ei ole saatavissa Venäjän letokoneteollisuuden romahdettua. Siksi koneisiin päätyy kierrätettyjä osia, joiden kelvollisuudesta ei ole takeita.

Valvontapulmia puolestaan lisää se, että Venäjällä on neljä lentoliikennettä valvovaa laitosta, joiden työnjako on määritelty heikosti. Asiantuntijat vaativatkin niiden tehtävien yhdistämistä yhdelle laitokselle.

Lähteet: AP

Lue seuraavaksi