Luotsipomo: Luotsausvapautuksia myönnetään Saimaalle liian löperösti

Finnpilotin, entisen Luotsausliikelaitoksen luotsausjohtaja Kari Kosonen arvostelee tapaa, jolla Saimaalla liikkuville aluksille myönnetään vapautuksia luotsauksesta. - Saimaalla vaaditaan enemmän erityisosaamista kuin merellä, mutta viranomaisen käytäntö on päinvastainen.

luotsit
Trader ajautui sivuun reitiltä Lepistönselällä.
Marja-Liisa Kronholm

Rahtilaiva Trader ajautui karille jo toisen kerran vajaan viikon sisään. Viime sunnuntaina laiva nökötti karilla Varkaudessa. Perjantaina sama alus karahti pohjaan Sulkavan Tuohistonselällä.

Luotsausjohtaja Kari Kososen mukaan tilastot osoittavat, että luotsausvapautuksella kulkevat alukset ovat riskialttiimpia kuin luotsilla varustetut alukset.

- Vapautusta harkitessaan viranomaisella on jonkun verran harkintaa, mutta Traderin jokaviikkoinen kivelläkäynti kertoo, että kriteereitä pitäisi ehkä kiristää.

- Meillä on viitteitä siitä, että käytetään kotimaan liikenne -termiä ja vältetään sillä käyttämästä luotsauspalveluita. Menettely johtaa entistä enemmän Traderin kaltaisiin onnettomuuksiin.

Kososen mukaan Saimaalla luotsausvapautukset tulisi harkita erityisen tarkasti.

- Saimaalla liikkuminen vaatii erityisosaamista. Merellä ja Saimaalla kulkeminen ovat kaksi aivan eri asiaa. Saimaalla pitäisi vaatia enemmän erityisosaamista kuin merellä ja käytäntö on nyt päinvastoin.

Kososen mukaan Saimaan ongelma on väylän kapeus, mutkikkuus ja yleinen ahtaus merialueeseen verrattuna.

- Käytännön kokemusta pitäisi kapteenilta vaatia vähintään saman verran kuin merellä, mutta nyt vaaditaan ilmeisesti vain neljännes.

Luotsausliikelaitos muuttui Finnpilot Pilotage Oy:ksi tämän vuoden alussa. Yhtiöllä on Saimaalla Lappeenrannan ja Savonlinnan luotsausasemat sekä Puumalan ja Vuokalan tukiasemat.

Lähteet: YLE Etelä-Savo