Myyjän on pakko tuntea elektroniikkaa

Lähes jokainen arkinenkin kodinelektroniikkaväline sisältää nykyään kaikenlaisia erikoisuuksia. Asiakkaan lisäksi myös myyjä on helposti hakoteillä laitteistosta, jos ei ole perehtynyt kunnolla aiheeseen. Useissa elektroniikkaliikkeissä vaaditaan myyjältä ennen kaikkea kiinnostusta elektroniikkaan.

elektroniikka
Televisioita kodinkoneliikkeessä
Televisioiden tekniikka kehittyy, mutta hinta ei nouse.YLE / Maija Koivunen

Elektroniikka on kehittynyt jatkuvasti huimaa vauhtia. Kaupan hyllyt täydentyvät lähes viikoittain uusimmasta tekniikasta. Osa kuluttajista tietää, mitä laitteet pitävät sisällään, mutta monet asiakkaista ovat täysin myyjän armoilla. Työnantajat katsovatkin myyjää palkatessaan ennen kaikkea hakijan kiinnostusta tekniikkaan.

- Jaamme liikkeessämme myyjillemme omat erikoistumisosastonsa. Jos elektroniikan ominaisuudet eivät kiinnosta, työskenteleminen on miltei mahdotonta, kertoo Lappeenrannan Expertin myymäläpäälikkö Marko Kylliäinen.

Elektroniikkaliikkeissä kiertävät maahantuojat opettavat jatkuvasti myyjille uusimpien laitteiden käyttöä. Kuitenkin joissakin liikkeissä asiakasta on johdatettu harhaan, kun myyjä ei ole tiennyt kaikkea elektroniikkalaitteesta.

- Onhan sitä joskus sattunut tapauksia, että asiakas on huomannut kotona, ettei ostettu laite ole sisältänyt sitä, mitä myyjä lupasi myymälässä. Tällaista ei saisi tapahtua, mutta ihmisiähän mekin olemme, sanoo Marko Kylliäinen.

Kylliäinen korostaa myyjillensä kysymisen tärkeyttä, jos itse ei ole tietoinen kyseisestä laitteesta.

Lähteet: YLE Etelä-Karjala