Espanjan yleisradioyhtiön sensuurisuunnitelma kaatui

Espanjan yleisradioyhtiön Corporación de Radio y Televisión Españolan suunnitelma antaa poliittisten edustajien tarkistaa toimituksellista sisältöä ennen juttujen julkistamista kaatui torstaina. RTVE:n toimittajat järkyttyivät, kun yhtiö ilmoitti keskiviikkona, että se sallii hallituksensa jäsenten tarkistaa ja editoida toimituksellista aineistoa.

Ulkomaat

RTVE:n hallituksessa istuu useita poliittisten pääpuolueiden ja ammattiliittojen edustajia. Uudistus sallisi poliitikkojen nähdä kaikki toimituksellinen sisältö otsikoista videoihin ja haastatteluihin reaaliajassa, kun juttuja vielä työstetään, ja ennen kuin ne julkaistaan suurelle yleisölle.

Toimittajat, puolueiden johtajat ja yleisö tuomitsivat uudistuksen jyrkästi. Uudistusta verrattiin jopa paluuksi kenraali Francisco Francon dikatatuurin ajan käytäntöihin.

- Tämä avaa ovet äärimmäiselle sensuurille, poliittiselle kontrollille ja kaikenlaiselle paineelle, RTVE:n uutiskomitea painotti.

Aseman uutistoimitusten edustajista koostuva komitea huomautti, että päätös on suora hyökkäys toimittajien vapautta ja itsenäisyyttä kohtaan.

Partido Popularin edustajat ehdotuksen takana

Ehdotuksen esittivät keskiviikkona neljä hallituksen jäsentä, jotka ovat mielipidemittauksia johtavan konservatiivipuolue Partido Popularin jäseniä. Hallitsevan sosialistipuolueen edustajat pidättäytyivät äänestyksestä, mutta ehdotus hyväksyttiin.

Raivokkaasta vastustuksesta johtuen PP:n edustajat peruivat puheensa ja vannoivat pyörtävänsä päätöksen perjantain hätäkokouksessa.

- Ottaen huomioon päätöksen herättämän vastustuksen yhtiön toimittajien ja suuren yleisön keskuudessa, olemme harkinneet päätöstä ja pyytäneet sen perumista hallituksen hätäkokouksessa, edustajat ilmoittivat.

Lähteet: AFP, YLE Uutiset