1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Hanssin-Jukka muuntui lahoavasta kahviosta sotakoneeksi

Pariinkin kertaa metallisulattamon kidalta pelastuneen legendaarisen DC-2 lentokoneen Hanssin-Jukan entisöinti on loppusilausta vaille valmis. Entisöijät valitsivat palautettavaksi ulkoasuksi vuoden 1944. Nyt se koreilee sotaväreissä.

Kotimaan uutiset
Hanssin-Jukka
Ilmasotakoulun killan arkisto

Hämeenlinnalaisten silmin kone näyttää varmasti oudolta. Kun se armeijan palveluksesta vapautettuna seisoi matkailunähtävyytenä ja kahvilana Hämeenlinnan linja-autoaseman kupeessa pari vuosikymmentä, kone oli sodan jälkeisessä asussaan, lähinnä alumiinin harmaa.

Kone on kerännyt maineensa vaiheillaan ja harvinaisuudellaan. DC-2 oli Suomen ilmavoimien sotavuosien ainoa kuljetuskone, mallina maailmallakin harvinaisuus.

Vain yksi varsinainen sotalento

Ilmavoimat sai Hanssin-Jukan käytettynä Hollannista vuonna 1940 ruotsalaisin lahjoitusvaroin. Ainoan sotalentonsa jälkeen se hoiti kuljetustehtäviä. Melkein tasan 70 vuotta sitten se lensi kelirikon yli suomalaispanssareille bensaa ja paluumatkalla toi rintamalta haavoittuneita. Sota-aikana kone hoiti runsaasti miehistökuljetuksia ja sairaslentoja.

Hanssin-Jukka palveli ilmavoimissa vuoteen 1955, jolloin sitä uhkasi loppuun lennettynä romutus. Hämeenlinnalainen lentomestari Osmo Rantala onnistui pelastamaan koneen Hämeenlinnaan ampumaseuran kahvioksi. Rantala osti koneen ja lahjoitti sen seuralle, tarkoituksena että se keräisi rahaa nuorisotyölle ja ampumarataa varten.

Pitkä kahvilahistoria Hämeenlinnassa

Kone keräsi uteliaita ja kahvinjanoisia linja-autoaseman kupeessa läpi 1960- ja 70-lukujen. Parhaimmillaan sillä oli oma turistiviiri ja hihamerkki. Entisöintiprojektin vetäjä ja Ilmavoimien kiltaliiton puheenjohtaja Juha Suonperä sanoo, että uskomattoman suurella määrällä ihmisiä on muistoja Hämeenlinnan vuosilta, ja että kone on suomalaisille rakas.

Vähitellen vetovoima hiipui ja aika teki työtään taivasalla ollutta konetta vastaan. Taas uhkana oli romuttamo, kunnes lentokoneen ystävät ostivat sen Keski-Suomen Ilmailumuseota varten vuonna 1981.

Osia löytyi yllättävän paljon

Kun tieto kunnostuksesta levisi, alkoi puuttuvia osiakin löytyä. Erityisesti Suonperä mainitsee Urjalassa säilyneen matkustamon istuimen, joka oli sisustamisessa mallina. Yhtä hän harmittelee. Hämeenlinnalainen mies oli asunut poikana Osmo Rantalalla olleessa talossa ja löytänyt sen kellarista runsaasti mittareita ja muita lentokoneen osia. Poika kiinnitti niitä polkupyöräänsä, jotta voisi leikkiä lentämistä. Kun perhe vuorostaan muutti, kaikki menivät kaatopaikalle ja ikuisesti kadoksiin.

Raskainta oli raapiminen

Nyt Hanssin-Jukan entisöinti on valmistunut. Ulkoisesti, ohjaamoltaan ja matkustamotiloiltaan kone on näyttävässä esittelykunnossa. Työ on 95-prosenttisesti valmis, sanoo Juha Suonperä. Myös moottorit on kunnostettu. Työn tekivät pääosin Ilmasotakoulun killan talkoolaiset. Kone ei tosin tällä tietoa enää lennä. Suonperän mukaan lentokuntoinen kone vaatisi käytännössä uudelleen rakentamisen, eikä DC-2 enää olisi aito ja alkuperäinen.

Takaisin Hämeenlinnaan?

Hämeenlinnalainen kunnallispoliitikko heitti ajatuksen, että Hanssin-Jukka pitäisi saada takaisin kaupungin vetonaulaksi kohottomaan sen imagoa. Juha Suonperä sanoo aivan yllättäen, että mikä ettei. Jos vain kaupungista löytyy lämmin sisätila, konehan voisi olla jonkun vuoden tilapäisesti esillä vanhassa sijoituskaupungissaan ihmisten ihailtavana.

Näyttelyesinehän entisöity vanha kone on, sanoo Suonperä. Ohjaamossa voisi kuvitella, millaista sen lentäminen on aikanaan ollut.

Lähteet: YLE Häme

Lue seuraavaksi