Kehnot ajolangat rautateiden riesana vielä vuosikymmenen

Rautateiden ajolankavauriot johtuvat useimmiten siitä, että lankojen valmistuksessa on käytetty Suomen oloihin sopimatonta materiaalia. Vauriot aiheuttavat vuosittain kymmeniä merkittäviä häiriöitä junaliikenteessä.

Kotimaa
Pronssisia ajolankoja roikkuu varaston seinällä Urjalassa.

Sähköverkkoyhtiö Eltelin työporukka vaihtaa ajolankoja öisin Urjalan ratapihalla Pirkanmaalla. Alueella uusitaan junien ajolankaa kannattelevat kupariset langat.

- Langat pitää vaihtaa pronssisiin, koska materiaali valittiin aikoinaan väärin. Kuparilanka ei sovi Suomen oloihin, vaan katkeilee varsinkin tietyillä rataosuuksilla, työporukan esimies Teemu Pakka selittää.

Pakalle Toijala-Humppilan välinen rata on melkein painajainen, sillä hän oli aikoinaan rakentamassa rataosuuden sähköistystä ja joutuu nyt tekemään saman työn toiseen kertaan.

Ajolankavauriot ovat turvalaitevikojen ohella tyypillisiä syitä siihen, miksi junaliikenne sotkeutuu pitkiksikin ajoiksi.

Radan kunnossapito kuuluu Liikenneviraston vastuulle, ja virasto pitää kuparilankojen uusimista entistä tärkeämpänä. Se ei silti näy työmaalla. Työ etenee verkkaisesti. Rautatieverkosta pääosa on yksiraiteista, joten vaihtotyöt on tehtävä vähäliikenteiseen yöaikaan.

Kymmenen vuoden aikana on saatu uusittua vasta 200 kilometriä. Tällä etenemistahdilla lankojen uusimistyö kestää vielä toisen vuosikymmenen.

Lähteet: YLE Uutiset