VR:n lippu-uudistus - rahat meni, mutta lippu jäi saamatta

VR:n lipunmyynti kangertelee pahemmin kuin yhtiö on tähän saakka myöntänyt. Suljettuina pysyneiden lippuautomaattien lisäksi verkkokaupassa lukuisat ovat menettäneet rahansa ja jääneet ilman lippua. VR:n henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen myöntää, että verkkokaupassa on edelleen ohjelmistovika.

Junalippujen ostaminen on ollut vaivalloista jo lähes kaksi viikkoa. Kuva: YLE

Junalippujen ostaminen on ollut vaivalloista jo lähes kaksi viikkoa. Asemilla lippuluukulle jonottaminen kestää kauan, eivätkä lippuautomaatit toimi lainkaan. VR:ltä on vakuutettu koko ajan, että automaattimyynti on vain kymmenen prosenttia kaikesta lipunmyynnistä. Lipunmyynti toimii 90-prosenttisesti.

Verkkokaupassa monille on käynyt niin, että rahat kyllä lähtevät tililtä, mutta lippua ei tule sähköpostiin tai kännykkään. Vika johtuu VR:n mukaan verkkokaupan kävijämäärärajoittimesta, ja sitä korjataan parhaillaan.

VR:n henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen myöntää verkkokauppaongelman. Hänen mukaansa rahat palautetaan ihmisille mahdollisimman pian. VR maksaa myös ylimääräistä hyvitystä ilman lippua jääneille.Yksittäisen junalipun ostanut asiakas saa rahansa takaisin puolitoistakertaisena. Kausi-, sarja- ja autopaikkalipuista hyvitys on viisi prosenttia.

- Näitä on valitettavasti jonkin verran. Pahoittelut niille asiakkaille, joille on näin käynyt.

VR:n mukaan suurin osa asiakkaista on jo saanut hyvityksen tililleen tai pankki- tai luottokortilleen.

Rahoja perätäkseen voi soittaa VR:n maksulliseen asiakaspalveluun. Jonottaminen numeroon kestää parhaimmillaan kymmeniä minuutteja. Jaatinen ei lähde arvuuttelemaan, kuinka suuren summan VR joutuu palauttamaan asiakkailleen.

- Kyllä niitä tapauksia on. En ota kantaa että onko luvattoman runsaasti, tietysti jokainen tapaus on liikaa, ei tarvitsisi tulla yhtäkään.

VR aikoo tiedottaa myyntijärjestelmäuudistuksesta lisää vielä tällä viikolla.