Sinnikyydellä ovet Kiinan markkinoille aukeavat

Kokkolanseudun Kehitys Oy:n yritysasiamies Jouko Peltola on ollut alusta asti mukana raivaamassa latua keskipohjalaisille yrityksille Kiinan markkinoille. Peltola tietää, että markkinoille pääsy vaatii sinnikkyyttä, mutta loppujen lopuksi erot ihmisten kulutustottumuksissa ovat hämmästyttävän pienet.

Kiina
Veikko Jukkola ja Xiao Bin sopivat yhteistyöstä Kiinan Fushunissa.
Lvdu Lapland Foodin toimitusjohtaja Veikko Jukkola ja hallituksen puheenjohtaja Xiao Bin juhlistavat suomalais-kiinalaisen yhteistyön alkamista. Takana toinen vasemmalta Kosekin Jouko Peltola, joka on avannut Jukkolan tietä Kiinan markkinoille.Lvdu Lapland Food Fushun Co

Jouko Peltolan työn tulokset alkavat näkyä nyt, kun keskipohjalaisjuustola avaa tuotantolaitoksen Kiinassa. Matka on kuitenkin ollut pitkä ja mutkikas.

- Moni varmasti muistaa, että Kokkolassa oli 80-luvun lopulla kiinalainen ravintoloitsija. Hän sanoi useasti, että täältä kannattaisi lähteä Kiinan markkinoille ja loi meille suhteita, Peltola muistelee.

Peltola itse kävi kauppakamarin edustajien kanssa ensimmäisen kerran Kiinassa 90-luvun alussa ja Kiinan Suomen konsulaatin kautta osittain sattumien summana Kokkolan kaupungin ystävyyskaupungiksi valikoitui Fushun.

Samaan kaupunkiin avautuu lokakuussa ensimmäinen suomalainen ja pohjoismainen elintarvikealan yritys, Lvdu Lapland Food Fushunin juustola, jonka toimitusjohtaja on kokkolalainen Veikko Jukkola. Juustolaa on suunniteltu kolme vuotta.

Suhteiden luominen vie aikaa

- Länsimaissa erilaisista yrityksistä saa helposti tietoja monenlaisista rekistereistä, esimerkiksi siitä millaiset luottotiedot yrityksellä on. Aasiassa tällaisia rekistereitä ei ole, vaan ensin on luotava suhteet ja tutustuttava ihmisiin. Kun ihmisten kanssa on ystävystytty on luonnollista, että ystävien kanssa voidaan käydä myös kauppaa, Peltola kuvaa.

Vaikka suhteiden luomiseen kannattaakin varata reilusti enemmän aikaa kuin länsimaissa, kannustaa Peltola silti erilaisia yrityksiä pyrkimään Kiinan markkinoille.

- Vaikka ihmisillä on erilainen kieli, erilaiset kasvot ja erilainen kulttuuri, niin loppujen lopuksi meissä on hämmästyttävän paljon samaa ja ihmiset toiveet ovat samanlaiset, Peltola pohtii.

Lähteet: YLE Keski-Pohjanmaa