1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Automaattimetro

Automaattimetron rakentaminen ydinvoimalan veroinen urakka

Helsinkiläispäättäjien usko automaattimetron toteutumiseen horjuu. Luottamushenkilöt vaativat nyt HKL:ltä ja laitevalmistaja Siemensiltä tarkempaa tietoa automaattimetron toteutumisaikataulusta. Metron automaatisoinnin pitäisi olla valmis viimeistään Länsimetron liikennöinin alkaessa marraskuussa 2015.

Automaattimetro
Automaattimetron ovet Vuosaaressa
Automaattimetron ovet Vuosaaressa ovat odottaneet käyttöönottoa toimimattomina jo pitkään.YLE

Helsingin metron oransseista junista vanhimmat ovat 70-luvun lopulta. Vanhojen ja uusien metron junavaunujen automatisointia ei ole yritetty yhdistää missään muualla maailmassa.

HKL:n toimitusjohtaja vertaa automaattimetron rakentamisen teknistä vaikeustasoa tällä hetkellä maan toiseksi hankalimmaksi projektiksi, heti Olkiluodon ydinvoimalan jälkeen.

- Kyllä vanhojen junien automatisointi on osoittautunut vaikeammaksi asiaksi kuin toimittaja alunperin kuvitteli. Se on tuottanut selvästi tällaisia uusia, ennalta arvaamattomia vaikeuksia, HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta toteaa.

Automaattimetron ovet seisovat toimettomina Vuosaaressa

Automaattimetron ovia on testattu Vuosaaressa jo pian vuoden päivät. Sopivaa mallia ei ole löydetty vieläkään.

Helsingin vanhoille metroasemille suunnitellut automaattiovet poikkeavat toistaiseksi täysin Länsimetron automaattiovista, joiden on tarkoitus laskeutua ylhäältä alas, tietää työturvallisuustarkastajana työkentelevä HKL:n joukkoliikennejohtokunnan varapuheenjohtaja Ari Lehtinen (sd.).

- Näiden laituriovien olisi pitänyt olla jo viime talvena kunnossa täällä Vuosaaren metroasemalla. Tässähän oli sellainen tilanne, että nämä eivät menneet turvallisuustarkastuksista läpi, Lehtinen manaa.

HKL:n toimitusjohtaja myöntää turvaovien aiheuttamat hankaluudet.

- Valitettavasti ovien testauksessa on mennyt huomattavasti pidempi aika kuin siihen oli suunniteltu, Lahdenranta toteaa.

Luottamushenkilöiden usko on koetuksella

Projektin hidas eteneminen on vienyt poliittisten päättäjien uskon koko automaattimetroon. Joukkoliikennejohtokunnan varapuheenjohtajan mukaan epäilys projektin etenemisestä on herännyt johtokunnan jäsenten keskuudessa yli puoluerajojen.

Helsinkiläispäättäjiä huolettaa hankkeiden, niin automaattimetron kuin mahdollisesti myös Länsimetron valmistumisen aikatulusta myöhästymisen aiheuttamat kustannukset.

- Mikä tulee olemaan kokonaishinta loppupeleissä, jos ja kun tämä automaattimetro joskus valmistuu. Maksaako sitten kuntalainen nekin rahat? Tässä on heijastusvaikutuksia aika paljon ja puhutaan sadoista miljoonista euroista, johtokunnan varapuheenjohtaja Ari Lehtinen haarmittelee.

Laitevalmistaja uskoo ratkaisevansa ongelman aikataulussa

Vankin usko automaattimetron toteutumiseen on tällä hetkellä laitevalmistajalla, jonka tietotaitoon on nyt kaikkien luottaminen. Tosin Siemensiltäkin myönnetään, että aikataulusta on jouduttu tinkimään.

- Tällä hetkellä näyttää siltä, että projekti ei aivan aikataulussa tule onnistumaan.

Onko tämä suunnitteluaikataulu, teknisten ratkaisujen löytämisaikatulu ollut liian kireä?

- Alkuperäiseen aikatauluun nähden kyllä, tältä näyttää, automaattimetron toimittamisesta vastaavan Siemensin divisioonan johtaja Juha Lehtonen toteaa.

HKL:n joukkoliikennejohtokunnan on tarkoitus käsitellä automaattimetrohankkeen etenemistä torstaina.

Lähteet: YLE Helsinki/ Suvi Vesalainen

Lue seuraavaksi