Digikulttuurin rocktähteä on vaikea korvata

Applen perustajan Steve Jobsin merkitystä digitaalisen mediakulttuurin kehittämiselle pohdittiin torstaina suorassa internet-lähetyksessä YLE Areenassa. Keskustelijat haastettiin pohtimaan sitä, miksi juuri Apple on luonut itsestään Steve Jobsin alaisuudessa niin vahvan brändin ja on onnistunut siinä missä moni muu yritys ei ole.

tiede
Steve Jobs
Steve Jobsin merkityksestä olivat keskustelemassa suorassa nettilähetyksessä Kari Haakana, Vesa Metsätähti ja Sami Kallinen Ylestä sekä Zipipop-yrityksen toimitusjohtaja Helene Auramo ja Apple-kehittäjä Ilkka Pirttimaa.

Apple-kehittäjä Ilkka Pirttimaa piti Jobsin panoksessa olennaisena sitä, miten Apple on onnistunut tuomaan teknologisia laitteita helposti lähestyttäviksi kenelle tahansa kuluttajalle: kyse ei ole vain laitteen ominaisuuksista vaan palvelujen sitomisesta yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.

Samalla linjalla oli Helene Auramo Zipipop-yrityksestä. Hän korosti Applen tuotteiden helppokäyttöisyyttä: niitä osaavat käyttää vaikka 1-vuotias lapsi tai 90-vuotias mummo.

Designin suunnannäyttäjä

Vielä iMac-tietokoneen tullessa markkinoille 1990-luvun lopulla Apple oli suhteellisen pieni toimija tietokonevalmistajana. Keskustelua vetänyt palvelupäällikkö Kari Haakana piti merkittävänä, että yhtiö kykeni luomaan tuotteillaan kokonaisen uuden muotoilukielen, jonka esimerkkiä alettiin seurata.

Svenska Yle.fi:n ohjelmapäällikön Sami Kallisen mielestä Steve Jobsin ansiosta Apple ymmärsi hyvin varhaisessa vaiheessa, mikä on designin merkitys ja mitä design on - se ei ole vain sitä, että tuotteet ovat kauniin näköisiä, vaan että ne myös toimivat. Tässä yhtiö oli muuta teknologiateollisuutta vuosikymmeniä edellä.

Osallistujat panivat merkille sen, että Applen muotokieli - tuotteiden ja ohjelmistojen - on ollut hyvin minimalistinen. Siinä näkyy myös tietty futuristinen ote.

Helene Auramo muistikin nähneensä jo Star Trekissä aivan iPadin näköisen laitteen. Applen laitteissa on hänen mukaansa ollut tietty tunne tulevaisuudesta ja laitteita haluaa koskea. Hyvin nopeasti myös huomaa, että ilman niitä ei pystyisi enää olemaan.

Teknologia-alan rocktähti

Kari Haakana nosti keskustelussa esiin Steve Jobsin persoonan - tietyn erakkomaisuuden ja arvoituksellisuuden. Hän pohti, mistä johtuu, että ihmiset ovat kiinnittyneitä Jobsiin kuten rocktähteen, jonka kuolemaa muistellaan kukkasin.

Helene Auramon mukaan Jobs on ollut monen yrittäjän esikuvana ja opettanut, että kuka tahansa voi aina nousta vaikeuksistaan. Jobsista muodostui esimerkki sille, että uskaltaa pitää päänsä ja luottaa omaan intuitioon.

Selviääkö Apple ilman Jobsia?

Suorassa nettikeskustelussa pohdittiin myös sitä, miten Apple selviytyy tulevaisuudessa ilman Steve Jobsin tyyppistä keulakuvaa. Jobs luotsasi yritystä, vastasi sen tuotteista ja määritteli pitkälti yrityksen toimintaa.

Konseptisuunnittelija Vesa Metsätähti Yle.fi Designista arvioi, että Applen ei edes kannata yrittää korvata Jobsia toisella vaan yrityksen olisi siirryttävä toisenlaiseen tapaan tehdä päätöksiä.

Myös Sami Kallinen arvioi, että Applelle tulee olemaan todella haastavaa muuttaa Jobsin tuomaa yrityskulttuuria.

Keskustelu aiheesta jatkuu osoitteessa yle.fi/blogit (siirryt toiseen palveluun). Aihetta käsitellään myös Twitterissä #jobsfi-kanavalla.

Lähteet: YLE Uutiset