Bensahöyryt talteen aiempaa tarkemmin

Uusi asetus takaa, että tankkauksen yhteydessä vapautuvat bensiinihöyryt otetaan jatkossa talteen aiempaa paremmin. Muutos parantaa ennen kaikkea lähi-ilmanlaatua, mutta järjestelmä tuottaa myös hieman polttoainetta kiertoon - noin puoli kahvikupillista tankkausta kohden.

Kotimaa

Huoltamoilla on jo pitkään otettu talteen polttoainehöyryt, joita on syntynyt säiliöissä, joihin öljy-yhtiöt ovat tuoneet bensaa ja dieseliä jakelumittarin kautta tankattavaksi. Tankkiauton keräämä höyry on viety takaisin jalostamolle nesteytettäväksi, jolloin siitä on saatu jälleen polttoainetta käyttöön.

Myös bensa-asemilla käyvien autojen tankeista vapautuvat höyryt on monin paikoin jo kerätty jakeluasemien säiliöihin, mutta nyt hyväksytty asetus lisää höyryjen talteenottoa.

Toiminnassa olevien asemien pitää varustaa bensapistoolit järjestelmällä, joka imee höyryt auton tankista säiliöön, mikäli ne myyvät polttoainetta yli 500 kuutiometriä vuodessa. Raja on 100 kuutiota, jos asema sijaitsee pysyvän asuin- tai työtilan alla.

Järjestelmä vaatii myös lisäputkistojen rakentamista, mutta muutoksiin ei pääsääntöisesti tarvitse ryhtyä ennen kuin asemalla tehdään muita isoja muutostöitä. Poikkeuksena ovat todella suuret asemat eli yli 3 000 kuutiota polttoainetta myyvät jakelupisteet. Niissä järjestelmän on oltava käytössä vuoden 2018 lopussa, uudistettiin asemia muutoin tai ei.

Pieniä puroja

- Lähi-ilmanlaatu ainakin paranee, kun tankkaajan ei enää tarvitse haistella bensahöyryjä, sanoo varatoimitusjohtaja Pekka Huttula Öljyalan keskusliitosta.

Koska asetus perustuu jo vuonna 2009 annettuun direktiiviin, huoltamot ovat tienneet siitä ja osanneet jo varustautua kansallisen asetuksen tuloon, sanoo Huttula.

Satsaus on ennen kaikkea satsaus tulevaisuuteen, sillä biopolttoaineet lisäävät suosiotaan. Etenkin biobensa tuottaa höyryjä enemmän kuin perusbensiini.

Kustannukset eivät ole ylitsepääsemättömiä, uusille asemille noin 10 000 euroa. Vanhoille asemille lisäputkistojen rakentaminen tulee kalliimmaksi, minkä vuoksi ne voivat suurimpia yksiköitä lukuun ottamatta toteuttaa muutokset vasta tavanomaisten uudistustöiden yhteydessä.

Yhdellä tankkauksella polttoainetta tulee takaisin kiertoon noin puolikkaan kahvikupillisen verran, kertoo hallitussihteeri Jaana Junnila ympäristöministeriöstä.

Ilman hiilivetypäästöistä bensahöyryjen osuus on meillä hyvin pieni. Paljon isompi päästäjä on esimerkiksi liuottimia käyttävä teollisuus.

Euroopassa ongelma on kuitenkin iso. Sen vuoksi parlamentti ja neuvosto antoivat asiasta direktiivin. Kansallisen lainsäädännön on vastattava direktiiviä 1.1.2012 alkaen.

Lähteet: YLE Uutiset