Vaate on viesti

Vaatteilla voi viestiä vakuuttavasti. Yritysmaailmassa asuvalinnalla voi vaikuttaa jopa päätöksentekoon. Naisten ei kuitenkaan kannata muuttaa garderobiaan maskuliiniseksi, sillä feminiininen viehkeys on valttia.

vaatteet
Kuvassa miesten juhlavaatteita.
YLE / Kia-Frega Prepula

"Vaatteet on mun aatteet", julisti Maukka Perusjätkä 1980-luvulla. Kamppeet ovat kertoneet kantajastaan myös ennen punk-musiikkia. Aiempina vuosisatoina pukineet olivat arvo-omaisuutta ja niillä oli jopa panttiarvo. Vaate oli tuolloin miehen mitta ja sosiaalisen statuksen symboli.

- Nykyisin vaate ei enää viestitä yhtä vahvasti esimerkiksi ammatillisesta asemasta, sillä meillä kaikilla on mahdollisuus ostaa eri hintaisiakin vaatteita. Asusteet eivät siis enää samalla tavalla osoita arvoasemaa kuin aiempina vuosina, kertoo pukeutumisneuvoja Tuija Kauppinen.

Hän kuitenkin lisää, että myös nykyisin pukeudutaan aseman ja varallisuuden mukaan. Tosin oma kukkaro sanelee ehdot. Kauppinen korostaa, että on tärkeää pukeutua oman työn mukaisesti.

Kokenut pukeutumisneuvoja voi vaatteiden perusteella päätellä jopa asun kantajan ammatin.

- No, voihan se mennä harhaankin, Tuija Kauppinen myöntää, mutta toivoo, että pystyisi päättelemään enemmänkin, koska pukeutuminen on nykyään niin standardoitua.

Nainen vaikuttaa vaatteillaan

Tuija Kauppinen on huomannut, että ihmiset pukeutuvat tällä hetkellä aika paljon kuin viettäisivät vapaa-aikaa, vaikka ovatkin töissä. Hänen mielestään on tärkeää erottaa työ ja sen ulkopuolinen aika toisistaan, jolloin työvaatteet vaihdetaan kotona toisiin pukimiin ja päinvastoin.

- Vapaa-ajalla voi tietysti pukeutua miten haluaa, mutta bisnespukeutumisessa kannattaa pitäytyä säännöissä ja tietyissä rajoissa, että antaa itsestään hyvän kuvan.

Pukeutumisneuvojan mukaan vaate on viesti myös vapaa-ajalla, sillä työntekijä edustaa aina itseään ja työpaikkaansa myös työajan ulkopuolella.

- Vaatteella voi myös vaikuttaa, ainakin nainen, Tuija Kauppinen vakuuttaa ja lisää, ettei tarkoita naisen pukeutumista miehisesti.

- Haluan korostaa naisellisuutta. Me naiset voimme käyttää sitä pienenä positiivisen aseena, pukeutumisneuvoja vinkkaa.

Vaate viestii myös neuvottelussa

Tuija Kauppinen neuvoo, että bisnespukeutuminen on asiallista, ajankohtaista ja tyylikästä. Sitä tarvitaan hänen mukaansa yrityksen jokaisella portaalla.

- Riippuu tietenkin siitä, mitä tekee, esimerkiksi onko tekemisissä asiakkaiden, myynnin, markkinoinnin vai johdon kanssa. Erityisesti asiakaspalvelussa kannattaa pukeutua asiallisesti. Myös virkamiespuolella pitäisi kiinnittää huomiota vaatteisiin.

Pukeutumisneuvojan mukaan vaatteilla on merkitystä myös neuvottelupöydän ääressä.

- Eleettömällä, hyvällä ja tyylikkäällä bisnespukeutumisella pystytään vaikuttamaan toisen osapuolen päätöksentekoon, jotta hänen on hyvä olla neuvottelutilanteessa.

Yhdistämisellä säästää rahaa

Tuija Kauppinen opastaa kokoamaan oman vaatekaapin sisällön siten, että asuja voi yhdistää. Siten myös säästää rahaa.

Pukeutumisneuvojalla on myös vinkkejä virkanaiselle, jonka on työpäivän päätyttyä lähdettävä vielä iltatilaisuuteen.

- Töihin kannattaa laittaa vaikka hame, toppi ja jakku, jonka vaihtaa sitten vähän juhlavampaan. Kaulakorun voi vaihtaa ja kengät. Laukkuun kannattaa myös kiinnittää huomiota.

- Yleensäkään ei kannata ylipukeutua eikä alipukeutua. Pukeutumisessa tyylirikko on liiallinen yrittäminen sekä ylipursuava eri tyylien sekoittaminen. Se voi olla hyvä, jos sen osa, yksinkertaisissa rajoissa kannattaisi pysyä.

Lähteet: YLE Oulu / Tiina-Leena Kurki