1. yle.fi
  2. Uutiset

Suomalainenkin lentäjä pilkkii lennon aikana

Myös Suomen lentäjät kärsivät toisinaan väsymyksestä. Kotimainen univelka ei kuitenkaan ole samassa mittakaavassa kuin naapurimaassa Ruotsissa, jossa uutisoitiin alkuviikolla, että yli puolet ruotsalaisista lentäjistä on nukahtanut lennon aikana väsymyksen vuoksi.

Kotimaan uutiset
YLE

Ruotsalaislehti Dagens Nyheter kertoi keskiviikkona ruotsalaislentäjien väsymyksestä. Lehden ja Ruotsin lentäjäjärjestön SPF:n yhteisselvityksessä 70 prosenttia lentäjistä kertoi tehneensä väsymyksestä johtuvia virheitä lennon aikana.

Suomen lentäjäliiton FPA:n puheenjohtajan Sami Simosen mukaan Suomessa on lentoliikenteessä pitkälti samat säädökset kuin Ruotsissa, eli uhkat ovat samat. Siitä huolimatta lentäjien väsymys ei ole kotimaassa yhtä suuri ongelma.

- Meillä on vanhan lentoyhtiön taustat, jotka rajoittavat väsymystä. Esimerkiksi Finnairilla ja Finncommilla tilanne on parempi, koska lentoturvallisuus otetaan hyvin huomioon. Sitten taas on toisia yhtiöitä, jossa tilanne ei ole yhtä hyvä, Simonen selventää.

Lentäjien väsymys syntyy erityisesti pitkistä yhtäjaksoisista työrupeamista. Euroopassa ja lähialueilla tämä saattaa tarkoittaa useampaa lyhyttä lentoa peräjälkeen, kaukokohteissa yhtä 12-tuntista lentopinnistystä.

Väsymys vähenee nukkumalla, vaikka ohjaamossa

Piloteilla on erilaisia keinoja väsymyksen taltuttamiseksi. Pitkillä reiteillä koneessa on kapteenin ja perämiehen lisäksi ylimääräinen perämies, jolloin kolmikko jakaa vastuun koneen ohjaamisesta siten, että kaikki saavat 2 - 3 tunnin lepoajan.

Lentoyhtiöissä on tavallisesti käytössä myös niin sanottu kontrolloitu ohjaamolepo. Jos tietyt kriteerit kuten rauhallisuus, matkalentovaihe, toisen pilotin virkeys, herätyskello yms. täyttyvät, toinen piloteista voi ottaa maksimissaan n. 40 minuutin nokoset, jotka on lopetettava yli tuntia ennen laskua.

- Idea on se, että ne kaverit, jotka ovat rättiväsyneitä jo matkalentovaiheessa, hankkiutuisivat väsymyksestä eroon ilmassa, eikä oltaisi yhtä väsyneitä laskussa. Pitää kuitenkin muistuttaa, että tämä on hätäkonsti, Simonen sanoo.

Suomen lentäjäliiton mukaan vippaskonstit eivät ole käytössä kaikissa yhtiöissä. Siksi EU:n yhteiset työ- ja lepoaikamääräykset ovat ainoa tapa, jolla turvallisuus saadaa kaikissa lentoyhtiöissä samalle tasolle.

Lähteet: YLE Uutiset

Lue seuraavaksi